BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector, onderzocht waar de ZZP`ers in de installatiebranche hun geld vandaan haalde en kwam onlangs met een rapport. “De particulier wordt het vaakst genoemd als partij waar zzp`ers in de bouw zaken mee doen. Ook komt meer dan de helft van de omzet van zzp`ers in 2016 bij de particuliere opdrachtgever vandaan.” Voor de E-installateur zijn ook andere opdrachtgevers van groot belang. Voor hen is de aannemer een belangrijke opdrachtgever.
Rol in bouwsector
“Zzp`ers spelen anno 2016 een niet te miskennen rol in de bouwsector. Zowel generalisten als specialisten noemen de particulier het vaakst als opdrachtgever. Daarna volgen bedrijven en aannemers.” Voor de E-installateur zijn het voornamelijk de aannemers die voor het brood op de plank zorgen. Particulieren spelen in mindere mate een rol. “Van alle marktpartijen scoort de E-installateur het grootste aandeel van zijn omzet bij bedrijven.”
Belang voor de markt
Voor fabrikanten en handelaren is inzicht in de kenmerken van de zzp`er in de bouw essentieel. Het rapport van BouwKennis brengt het volledige landschap rondom zzp- en klusbedrijven in kaart. “De focus ligt hierbij op het gedrag van de doelgroep. Het geeft onder andere inzicht in de wijze waarop zzp`ers hun klussen verkrijgen, de belangrijkste aankoopkanalen voor deze doelgroep en de eisen die ze aan leveranciers stellen.”