Onlangs stond er een opmerkelijk verhaal in een landelijk dagblad. Een man belde midden in de nacht met de woningbouwvereniging omdat zijn papegaai plotseling dood in de kooi lag. De telefoniste die de man te woord stond, reageerde zeer alert. Ze stuurde direct een installatiemonteur naar het woonadres van de man. En dat was maar goed ook, want in de woning bleek een levensgevaarlijke concentratie koolmonoxide aanwezig te zijn. Dankzij het adequate optreden van de woningbouwtelefoniste en de installatiemonteur kon het leven van de man ternauwernood worden gered.
Als de man uit dit krantenartikel echter goed was voorgelicht over de gevaren van koolmonoxide, had hij zelf al veel eerder de juiste conclusies getrokken. Misschien had zijn papegaai dan zelfs nog gered kunnen worden.
Het is dus van belang om uw klanten goed voor te lichten. Wijs hen op de noodzaak van jaarlijks onderhoud aan verwarmings- en warmwatertoestellen. Geef advies over het plaatsen van koolmonoxidemelders. Voor een efficiënte beveiliging moeten deze aan de volgende vereisten voldoen:
- In elke ruimte waar een koolmonoxidebron (gasfornuis, geiser, verwarmingstoestel enz.) aanwezig is, moet een CO-melder worden geplaatst.
- Deze melder moet ook onder extreme omstandigheden goed blijven functioneren. Denk bijvoorbeeld aan zeer vochtige lucht (badkamer), vorst (garage) of extreme hitte (kolenkachel).
- Het geluidsalarm moet zodanig worden ingesteld dat het bijtijds afgaat, d.w.z. ruim voordat de verhoogde CO-concentratie daadwerkelijk vergiftigingsrisico`s met zich meebrengt.
- De CO-melder moet een signaal geven als de batterijen leeg raken of als deze door andere oorzaken (bv. stroomstoring of vervuiling) minder goed functioneert.
- Bij de CO-melder moet een handleiding worden meegeleverd met duidelijke gebruiksvoorschriften, alsmede informatie over onderhouds- en regelfrequentie.
Gezien al deze vereisten lijkt het voor de klant niet raadzaam om de CO-melders zelf aan te schaffen en te plaatsen. Adviseer de klant daarom dringend om dit aan u over te laten.
Informeer klanten ook over wat ze moeten doen als de CO-melder afgaat (ramen en deuren openzetten, gaskraan afsluiten, apparaten controleren, naar buiten gaan en het alarmnummer bellen).
Adviseer klanten die geen CO-melder wensen, direct contact met u op te nemen in geval van:
- gele vlammen in verwarmings- of warmwatertoestel
- roetafzetting op en/of rond het toestel
- ongewoon veel vocht en/of damp in de woning
- gezondheidsklachten die steeds weer optreden bij dezelfde handeling (zoals tijdens de afwas of bij het nemen van een douche)
- plotseling optredende hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid bij meerdere personen die in de woning aanwezig zijn
Veruit de handigste manier om al deze informatie aan uw klanten over te brengen is d.m.v. een folder. Dit vergt enige investering, maar vormt tevens een goede reclame voor ieder betrokken en betrouwbaar installatiebedrijf.
Geef antwoord op de stelling: “koolmonoxide vergiftiging wordt veroorzaakt door te weinig regelgeving.“