​Uneto-VNI: `Meer samenwerking tussen retailers en installateurs`

Hub Redactie
Hub Redactie
06 oktober 2015
2 min

“Alles wordt smart”, aldus Wierenga. “Vanuit daar wordt de markt bepaald.” Om te onderzoeken hoe zowel retailers als installateurs hier optimaal van kunnen profiteren, werd vorig jaar een project gestart: Elektrostyling. In samenwerking met tien retailers onderzocht Uneto-VNI op welke manieren beide partijen kunnen samenwerken, om optimaal op de veranderende markt in te spelen.

Domotica

“Technologie gaat tegenwoordig zo snel; het is bijna niet meer bij te benen”, zegt Wierenga. Vooral op het gebied van domotica schieten nieuwe producten en mogelijkheden als paddenstoelen uit de grond. “Iedereen is tegenwoordig connected. Dit betekent dat verschillende apparaten in huis, gemiddeld 25 per gezin, in de toekomst allemaal vanaf de tablet te besturen zijn. Het is een enorme groeimarkt, met enorm veel potentie voor retailers en installateurs.”

Consument ontzorgen

Het aanbod is tegelijkertijd enorm: een warboel van producten en aanbieders. Hier ligt volgens Wierenga de kans voor retailers en installateurs. Consumenten willen een smart home, mits het gemakkelijk en duidelijk is. “De consument komt er zelf niet uit”, aldus Wierenga. “Daarom is het onze taak om de consument te ontzorgen. Het gaat niet meer alleen om de verkoop van producten, maar om de service eromheen.”

Samenwerken

Om dit te realiseren is samenwerking essentieel. Wierenga: “Momenteel pakken retailers een bepaald stukje op en installateurs ook. Maar de consument zit daar niet op te wachten. Die wil een totaalpakket.” Samenwerking kan leiden tot ontzorging van de consument en daar liggen de kansen. “Dus zoek elkaar op, wissel informatie uit en ga de samenwerking aan”, besluit Wierenga.

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen