Remeha opende onlangs een tweede Experience Center in Arnhem. In Haarlem is het bedrijf al vertegenwoordigd met een vergelijkbare vestiging. Met deze opening erkent de fabrikant van duurzame binnenklimaatoplossingen de knelpunten in de markt en neemt haar verantwoordelijkheid door hierop in te spelen.
De vraag naar oplossingen om duurzaam te verwarmen, waaronder warmtepompen, zit in de lift. De onzekerheid over de stijgende energieprijzen en de verplichting vanuit de overheid om per 2026 duurzaam te gaan verwarmen, dragen hieraan bij. De consument maakt steeds bewuster keuzes en wil zich daarom goed laten informeren. Waar het advies voor een nieuwe CV-ketel relatief eenvoudig is, is die voor duurzame binnenklimaatoplossingen vaak complexer en vraagt om meer maatwerk. Dat maakt de verkoop en installatie van deze nieuwe verwarmingsproducten kennis- en arbeidsintensiever. In een markt waar de installatiecapaciteit al onder druk staat vertraagt deze ontwikkeling de snelheid van de energietransitie. En dat terwijl de snelheid juist moet worden opgevoerd, om de CO2-uitstoot terug te dringen en de klimaatdoelen te halen.
Cruciale schakel
Arthur van Schayk, algemeen directeur van Remeha licht de keuze voor deze consumentenaanpak nader toe: ‘’het Remeha Experience Center ontzorgt installateurs in het informatie- en adviestraject, zodat zij – als cruciale schakel in de keten – hun capaciteit kunnen inzetten voor de installatie bij de mensen thuis. In het center adviseren experts de consument bij het kiezen van de juiste binnenklimaatoplossing die aansluit bij de wensen en woonsituatie van de klant, denk aan een (hybride) warmtepomp of een CV-ketel die is voorbereid op groengas’’. Remeha werkt in deze marktbenadering samen met hiervoor geselecteerde regionale Hybrid Hero-installateurs. Dat zijn installateurs die door de fabrikant zijn opgeleid. De producent van binnenklimaatoplossingen nodigt alle installateurs uit om klanten door te verwijzen of om samen een Remeha Experience Center te bezoeken. Ook kunnen installatiebedrijven het Experience Center inzetten voor informatiebijeenkomsten voor hun klanten. Met deze algehele aanpak hoopt het merk samen met de installateur de schouders te zetten onder de uitdagingen die de huidige energietransitie met zich meebrengt.
Samenwerking zoeken
De markt is sterk in beweging. Van Schayk bekrachtigt: ‘’We zien kansen hoe we samen met onze klanten de consument zo goed mogelijk kunnen bedienen, een goede voorlichting is hierin cruciaal. Dat heeft ons doen besluiten Experience Centers te openen, waar zowel consumenten als installateurs welkom zijn. Remeha wil de energietransitie graag versnellen, daar hebben we elkaar meer dan ooit voor nodig”.
Made in Apeldoorn
In deze Remeha Experience Centers krijgt de Elga Ace een speciaal plekje. Deze hybride warmtepomp vormt een belangrijke schakel in de hybridisering van Nederland die vanaf 2026 verplicht wordt. Deze compacte hybride warmtepomp past goed in een groot deel van alle woningen in Nederland en werkt samen met elke CV-ketel. Dat maakt het toestel zeer geschikt voor de gemiddelde consument.