De Rabobank kwam begin maart met een positief geluid: de omzet in de installatiebranche stijgt weer. Naar verwachting stijgt de omzet in 2015 met 2 tot 2,5 procent. Na 2015 is er mogelijk zelfs ruimte voor een nóg grotere omzetstijging, aldus het meest recente Rabobank-trendrapport. De redenen voor deze positieve ontwikkeling liggen deels in de stijgende energiekosten, in de eisen zoals die gesteld worden aan energieprestaties en de behoefte van senioren om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Op al deze terreinen is een rol weggelegd voor de installatiebranche.
Regionaal aanbod voor snelle dienstverlening
Uit onderzoek in 2009 bleek al dat de helft van de opdrachtgevers bij voorkeur kiest voor een installatiebedrijf uit de regio. Het is namelijk wel zo prettig en vooral ook praktisch als een installateur snel ter plekke kan zijn. Bij opdrachtgevers hebben regionale installatiebedrijven ook de voorkeur, omdat ze vaker als strategisch partner worden gezien dan top 10-bedrijven. Dit betekent ook dat een nichestrategie tot succes kan leiden; als opdrachtgevers vaker kiezen uit het regionale aanbod, is het niet nodig om tot de ’top 10′ te behoren om zaken met hen te kunnen doen.
Van eenvoudig installatiewerk naar totaalinstallatie
Installatiebedrijven kunnen op grond van hun aanbod verdeeld worden in drie categorieën. In de eerste plaats zijn er de capaciteitsbedrijven, die vooral relatief eenvoudig installatiewerk doen. Ze installeren tegen zo laag mogelijke kosten en opereren vooral lokaal of regionaal. Daarnaast zijn er de gespecialiseerde installatiebedrijven, waarbij de focus ligt op een niche in de markt. Ze zijn over het algemeen actief als vaste installateur voor een aantal grote opdrachtgevers. Deze bedrijven bieden, soms in multidisciplinair verband, ook oplossingen op maat. De derde categorie wordt gevormd door de aanbieders van totaalinstallatie, ook wel system integrators genoemd. Deze bedrijven bieden een totaaloplossing, waarin alle installatiedisciplines verenigd zijn.
Kansen benutten
De Rabobank geeft in haar trendrapport aan dat installateurs hun brutomarge kunnen vergroten door zich in de toekomst (nog) meer op totaalinstallatie te focussen. De bank ziet daarbij als kansen in de markt onder meer de toenemende complexiteit van installaties en de groeiende aandacht voor energieverbruik. Als groeimarkten onderscheidt ze energiemanagement – denk aan warmteterugwinning en zonnecellen – en domotica en veiligheid. De huidige ontwikkelingen bieden installatiebedrijven de kans om zich van uitvoerder te ontwikkelen tot adviseur en regisseur. Aan de installatiebranche de uitdaging om de behoeften in de markt te beantwoorden door zich te profileren met totaalinstallatie als regionale business.