Schiphol test superbatterij op basis van ijzer en zout water

Armand Landman
02 juli 2024
2 min

Schiphol heeft een grote Iron Flow Battery geïnstalleerd op het A/B platform. Die biedt een betrouwbare stroomvoorziening voor het opladen van elektrisch materieel, maar ook voor vliegtuigen aan de grond. Zo wordt tegelijkertijd het net ontlast. Als de test slaagt komen er meer batterijen.

De Iron Flow Battery wordt de komende maanden uitgebreid getest. Tijdens deze testfase voorziet de batterij de elektrische Ground Power Units (e-GPU’s) aan het A/B platform van stroom. Deze e-GPU’s leveren elektriciteit aan vliegtuigen die aan de grond staan, waar geen vaste stroomvoorziening aanwezig is. In combinatie met een Preconditioned Air Unit (PCA) die zorgt voor frisse lucht aan boord, kan de hulpmotor van het vliegtuig aan de grond uitblijven. Dit zorgt niet alleen voor minder uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit op het platform maar ook voor reductie van geluid.

Natuurlijker en veiliger materiaal

De Iron Flow Battery onderscheidt zich door de werking van natuurlijke materialen. In tegenstelling tot veelgebruikte lithiumbatterijen, werkt de batterij op basis van ijzer en zout water – materialen die in ruime mate beschikbaar zijn, zorgen voor een minder grote milieubelasting en brandveilig zijn. De capaciteit van de batterij blijft tot 20 jaar constant. ‘Ik ben enorm trots op deze innovatie. De Iron Flow Battery is een mooi voorbeeld van hoe wij als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode wordt de focus gelegd op de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie.

Bij een succesvol resultaat zullen er meer batterijen volgen, met als doel om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken.

Ontwikkeling en samenwerking

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure zegt: “Ik ben enorm trots op deze innovatie. De Iron Flow Battery is een mooi voorbeeld van hoe wij als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode wordt de focus gelegd op de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie. Bij een succesvol resultaat zullen er meer batterijen volgen, met als doel om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken.”

De Iron Flow Battery is ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc in Oregon, USA. Het innovatieteam van Schiphol heeft de technologie naar de luchthaven gebracht. Het beheer en gebruik van de batterij worden verzorgd door Volker Infra en KES. De batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU en is daarmee onderdeel van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door de Royal Schiphol Group. Het programma loopt tot eind 2025 en heeft als doel innovaties te ontwikkelen die de verduurzaming van luchthavens versnellen.

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen