De overkapping bestaat uit een ruimtelijke staalstructuur waarin 10 hexagonale laagpuntvlakken zijn gespannen, waartussen en -langs weer 18 driehoekige hoogpuntvlakken aangebracht zijn. In het midden zijn nog weer 9 hoogpunten verwerkt.
Zwevende mast
De 9 hoogpuntvlakken in het midden worden ondersteund door een zwevende mast; de 9 hoogpuntvlakken aan de randen worden decentraal ondersteund. De buitenranden van de 28 membraanvlakken zijn door middel van klemstrips op de staalconstructie bevestigd. In de laagpunten zijn stel- en spanvoorzieningen, opvangbakken voor hemelwater en verlichtingsvoorzieningen opgenomen.
De overkapping is vooraf volledig geanalyseerd en doorgerekend op belastingen en reactiekrachten. Denk hierbij aan eigen gewicht, voorspanning, windbelasting en sneeuwbelasting. Iedere vorm in deze constructie reageert anders op deze belastingen. De membranen zijn vervaardigd van TX30 van Serge Ferrari, waarop een garantie van maar liefst 25 jaar gegeven wordt!
Duurzaam
Het project is deze zomer genomineerd voor de Duurzaamheidsprijs van de Nationale Staalprijs 2018. De overkapping scoorde goed vanwege het besparen van materiaal door het slim ontwerpen en modelleren van staal- en membraanconstructie. Ook is het materiaal verplaatsbaar en (op onderdelen) herbruikbaar. Zo zou het gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld andere busstations, een overdekte hal of een culturele manifestatie. In oktober wordt bekend of de bijzondere membranen winnen of niet.