In de 600 m2 grote showroom staan allerlei opstellingen, van strak tot landelijk, voor elk wat wils. Wessels legt uit: “We onderscheiden ons door de kwaliteit die we leveren. Mooie spullen die goed geïnstalleerd worden, daar staan wij voor. Tegenwoordig is de financiële invulling anders dan jaren terug, en worden investeringen in badkamer/toiletrenovaties vooral betaald uit eigen vermogen. Daardoor zijn mensen extra kritisch: heb ik straks waar voor mijn geld, doe ik een juiste investering? Klanten zijn meer dan ooit op zoek naar zekerheid. Ze horen soms negatieve verhalen van vrienden en familie. Het is dus belangrijk om ze gerust te stellen en te laten zien dat het anders kan. Ik geef mensen de garantie dat ze straks iets heel moois krijgen en dat het de investering waard is: dat is mijn vak. Vanaf het moment dat mensen hier voor de eerste keer binnenlopen tot aan de oplevering is het een zaak van vertrouwen.”
Wellness is hot
In de afgelopen jaren heeft Wessels vooral op het gebied van techniek veel veranderingen gezien. “Een badkamer is in de basis nog steeds hetzelfde, met een aantal vaste componenten. Alleen kan de uitvoering ervan enorm verschillen. De badkamer is in de afgelopen jaren veranderd van een plek waar je je doucht en je tanden poetst, tot een ruimte waarin je je ontspant. Het aanbod is uitgebreid richting wellness: een stoomdouche, sauna, zonnedouche, het is meer beleving geworden, voor wie dat wil. Tot voor een paar jaar geleden werd elke badkamer totaal betegeld, nu kun je kiezen uit verschillende soorten wand- en vloerbekleding of combinaties daarvan. Onderhoudsvrij is daarbij een term die nogal eens valt. Een strakke gegoten douchevloer behoeft weinig extra werk. Qua toilet is hygiëne een belangrijk punt, vandaar dat je innovaties ziet als touch free bedieningsplaten en toiletten zonder spoelrand. En natuurlijk de douche-wc, al dan niet met föhn en geurafzuiging.”
Oranje tegels
Wat vindt Jan Wessels nou het mooie van zijn vak? “Tevreden klanten”, zegt hij zonder nadenken. “Als je aan de verwachtingen van mensen kunt voldoen, en die soms zelfs kunt overtreffen, dan is dat heel gaaf. Ik vind het leuk om bij de mensen thuis te komen en te inventariseren wat ze willen en wat er mogelijk is. Het is de uitdaging om dat te combineren waardoor er een mooi eindresultaat ontstaat. Wat ik daarbij zelf mooi vind, doet niet terzake. Mijn smaak is ook weer anders dan die van mijn collega`s. Het gaat erom dat wij meedenken en de wensen als het ware vertalen. Soms proberen we een beetje bij te sturen. Een mooi voorbeeld is een klant die deels oranje tegels in de badkamer wilde. Ik heb een paar keer gevraagd: `Weet je dat wel zeker?`. Kort daarna ging ik bij die mensen langs, en zag een bordje `kleurenconsulente` naast de voordeur. Deze klant had dus wel degelijk kijk op kleuren, en oranje werd het dan ook. Dat zijn leuke dingen.”