Volgens Woonplatform Jumba blijkt dat het indicatieve energielabel dat de overheid uitgeeft er nog te vaak naast te zitten. Het gaat niet over het feitelijke verbruik maar over de mate waarin de woning is voorzien van al dan niet energiezuinige maatregelen zoals dubbel glas, vloerisolatie, muurisolatie, dakisolatie, energiezuinige verwarming en zonnepanelen.
Transparantie
Vandaar dat Jumba een eigen indicatief energielabel voor alle woningen in Nederland heeft ontwikkeld die in de praktijk accurater zijn dan de indicatieve labels van de overheid. Woningeigenaren kunnen direct een betrouwbare weergave van het indicatieve energielabel inzien. Volgens initiatiefnemer Sander van der Aa wordt de woningmarkt transparanter en is de woonconsument aan het veranderen. “Met dit woningplatform wordt ingespeeld op de vraag naar meer transparantie en onafhankelijkheid voor woningbezitters en woningzoekers.
Energielabels
Jumba heeft voor alle woningen in Nederland een eigen indicatief energielabel berekend. Door het slim combineren van databronnen en het gebruik van een algoritme is Jumba in staat acht van de tien definitieve energielabels correct te voorspellen. De overheid komt met haar voorlopige label niet verder dan één op de drie gevallen waarin ze het bij het rechte eind heeft. Het Jumba-label kent hiermee een enorme verbetering ten opzichte van de huidige indicatieve labels.
Woningwaardes
Naast slimmere energielabels toont Jumba voor alle woningen in Nederland een indicatieve waarde, de zogenaamde Jumba-waarde. “De waardes ontstaan door het combineren van data en omgevingskenmerken middels slimme algoritmes en statistische leertechnieken. De woningwaardes worden maandelijks opnieuw berekend. Zo geven we een actuele en betrouwbare indicatie van de waarde.”
Van data naar informatie
Via Jumba komt veel extra informatie beschikbaar voor de consument. “Door data, klikgedrag en reviews te combineren creëren we waardevolle informatie zoals woningwaarderingen en buurtscores. Met innovatieve technologie wordt op basis van deze data unieke inzichten en voorspellingen gerealiseerd. Al deze inzichten hebben uiteindelijk informatieve meerwaarde voor de consument op huizenjacht”, aldus van der Aa.