Het beroep van straatmaker is eigenlijk sinds de oudheid weinig veranderd. De introductie van de Roadprinter brengt dan ook een behoorlijke revolutie teweeg. Wanneer u de Roadprinter bekijkt, lijkt het op een machine die een bestratingskleed `print` op de weg; vandaar dus ook de naam.
Bestraten met de Roadprinter is zeer eenvoudig maar niet 100% automatisch. Er blijven namelijk straatmakers nodig die bovenop de machine staan en de machine handmatig `vullen` met stenen. Dit kost echter nauwelijks nog fysieke inspanning. De stenen die gebruikt moeten worden, liggen dichtbij in een stenenbunker, waar ze met behulp van een mini-loader terecht komen. Na het leggen van de eerste meter, wat nog onderaan de machine moet gebeuren, kunnen de straatmakers bovenaan staan terwijl ze de stenen op hun juiste zijde aansluiting laten vinden met het eerder gevormde verband. Ook het vulproces automatiseren, zou de machine weer nodeloos ingewikkeld maken.
Is het afschuifbord vol, dan rijdt de Roadprinter met één druk op de knop langzaam achterwaarts, waarbij de stenen door middel van de zwaartekracht geleidelijk van het afschuifbord glijden en precies op hun plek in het zandbed terechtkomen. Omdat de Roadprinter optimaal gebruik maakt van de zwaartekracht, zijn er nagenoeg geen mechanische onderdelen nodig, wat de machine zeer onderhoudsvriendelijk en veilig maakt.
Efficiëntie
De Roadprinter is verkrijgbaar in een breedte van 4 meter, 5 meter en 6 meter. Met de Roadprinter kunnen diverse bestratingspatronen inclusief de randafwerking in één keer aangelegd worden. Ook bijvoorbeeld fietssuggestiestroken of stroken met een andere kleur of vorm tegels kunnen tegelijkertijd aangelegd worden. U kan zowel met oude als gebruikte stenen, betontegels, bakstenen werken. De enige beperking is een minimale breedte van 1 meter en een maximale breedte van 4, 5 of 6 meter. De machine kan ingesteld worden om alle tussenliggende straatbreedtes van bestrating te voorzien.
De Roadprinter verlicht niet alleen het bestratingswerk, maar versnelt ook het hele proces. Er kunnen maximaal drie straatmakers tegelijk bovenaan werken, maar het systeem kan al functioneren als een straatmaker aanwezig is. Wanneer twee straatmakers de Roadprinter bedienen, kan er minimaal 300m² bestraat worden. De bestrating moet daarna alleen nog afgezand en afgetrild worden. Op de conventionele manier kan een straatmaker 75m² tot 100m² leggen.
Duurzaam: de Roadprinter Eco
De Roadprinter werd na de lancering verder doorontwikkeld en heeft nu een extra duurzaam `broertje` erbij: de Roadprinter Eco. De Roadprinter Eco is 100% elektrisch en wordt gevoed door een lithium-ion accu. Hiervoor werd aangeklopt bij Mastervolt, wiens nieuwste innovatie de Ultra-serie is, een `slimme` accu die via CANbus-besturing zuinig omgaat met energie. Er is hierdoor geen generator meer nodig. De Roadprinter Eco biedt tal van voordelen, zoals geen brandstofverbruik, geen rondslingerende kabels, lagere storingsgevoeligheid, nog minder onderhoud enz. Bijkomend voordeel is dat 100% elektrisch plaveien geluidsarm is. De Eco-versie is in basis 4 meter breed, maar kan met behulp van losse delen verder verbreed worden.
Interesse? De overheid stimuleert de investering in de Roadprinter Eco (vooralsnog) met de Milieu Investeringsafrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).