Prefab betonnen vloerplaten zorgen voor optimaal ruimtegebruik in nieuwe parkeergarage

Hub Redactie
Hub Redactie
02 juli 2019
4 min
In het centrum van Alphen aan den Rijn wordt flink geïnvesteerd in de herontwikkeling van de binnenstad. Dit gebied ondergaat een forse transformatie waarbij verschillende bestaande gebouwen plaatsmaken voor nieuwe woningen, winkels en voorzieningen om het centrum aantrekkelijk te maken. Het bestaande winkelcentrum dat pal naast het combigebouw staat, is in deze herontwikkeling meegenomen. Zo wordt het parkeerdek van het bestaande winkelcentrum gekoppeld aan het nieuwe combigebouw. Op de onderste twee verdiepingen van het combigebouw zullen de bibliotheek, de fietsenstalling en de balie van het stadsarchief worden ondergebracht. De bovenste drie lagen zijn gereserveerd voor de parkeergarage.

Prefab betonnen platen

In het nieuwe complex zijn circa 10.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren toegepast. Jos van Eldonk van architectenbureau Common Affairs in Amsterdam, is sinds 2011 als coördinerend architect actief betrokken bij de stedenbouwkundige aanpak van het centrum van Alphen aan den Rijn. Hij vindt het vloersysteem van VBI prettig om mee te werken, omdat deze prefab betonnen vloerplaten van 40 cm dik grote overspanningen tot en met 18 meter aankunnen, waardoor droog en razendsnel gebouwd kan worden. “Dat is vooral van belang bij parkeergarages. In dit gebouw zijn kanaalplaatvloeren van 15,9 meter toegepast”, zegt Van Eldonk.

Samenhang tussen vloeren en wanden

De Vries en Verburg Bouw uit Stolwijk is als aannemer betrokken bij de bouw van het nieuwe combinatiegebouw. Kees Verdoorn van De Vries en Verburg is projectleider. Hij vertelt dat de nieuwe parkeergarage toegankelijk is via het dak van de oude parkeergarage. “In het parkeergedeelte van het nieuwe gebouw zit een forse hellingbaan om naar en van het parkeerdek te kunnen rijden van het bestaande winkelcentrum”, zegt Verdoorn. Bezoekers aan het winkelcentrum kunnen zowel de bibliotheek als het winkelcentrum vanaf het parkeerdek bereiken. “Bouwkundig ligt hier de uitdaging dat er op de vloeren een prefab constructie is geplaatst, die qua engineering van de montage een behoorlijke puzzel is”, zegt Verdoorn. “De samenhang tussen vloeren en wanden moet goed uitgevoerd worden. Voor de transparantie in het gebouw worden hoge vides in de verdiepingen gemaakt, die een weerslag hebben op het monteren van de losse elementen van de vloeren die gekoppeld moeten worden aan de wanden van de verdiepingen. “Daarbij moet de stabiliteit van de prefab elementen bij elke verdieping in orde zijn om de volgende verdieping erop te kunnen zetten. Daarnaast moet er veilig gebouwd kunnen worden”, zegt Verdoorn. “We bouwen midden in het centrum, midden in een druk gebied van winkelende voetgangers, die veilig om de bouwplaats kunnen lopen.”

Veilig en optimaal gebruik van ruimte

Bij dit project heeft De Vries en Verburg Bouw intensief samengewerkt met ingenieursbureau IMd uit Rotterdam. “We hebben samen met IMd de werkvolgorde bepaald om ervoor te zorgen dat de stabiliteit van de vloer wordt gegarandeerd.” Mischa Andjelic is projectleider bij IMd. IMd is verantwoordelijk voor het ontwerp van de hoofddraagconstructie en is vanaf het schetsontwerp betrokken geweest bij dit project. “Belangrijk is om uit te zoeken hoe je twee functies binnen één gebouw op elkaar kunt stapelen, zodat optimaal gebruik gemaakt kan worden van de ruimte”, zegt Andjelic. Voor de bouw van een bovengrondse parkeergarage met een in- en uitrit van de bestaande parkeergarage, bleek snel dat onderhoudsvrije kanaalplaatvloeren van VBI de meest optimale oplossing zijn om ruimte te besparen. In de nieuwe parkeergarage is een splitlevelconstructie met parkeren op de hellingbanen toegepast in combinatie met kolomvrij parkeren. Door de hoge overspanning van ongeveer 16 meter die deze kanaalplaatvloeren kunnen overbruggen, wordt kolomvrij parkeren mogelijk. Naast besparing van ruimte, resulteert dit in parkeergemak en brengt dit minder aanrijdingen met zich mee.

Grillige wanden en randen

Thom Oonk, technisch adviseur van VBI, legt uit dat de positie van de hellingbaan altijd veel ruimte vraagt. In de hellingbanen zijn ook de VBI-kanaalplaatvloeren toegepast. “De toe- en afritten zijn binnen de plots van het gebouw gebleven, om de in- en uitritten buiten het parkeerdeel te houden. In combinatie met de splitlevel waardoor rondgereden kan worden, levert dit optimaal gebruik van de ruimte op”, legt Oonk uit. In het middengebied van de parkeergarage zijn in de vides kortere kanaalplaten van 8,10 m toegepast. “Deze vides hebben spectaculaire, grillige vloerranden die op maat zijn gemaakt en op de kanaalplaatvloeren zijn gestort”, vult Andjelic aan. Ze maken deel uit van dezelfde constructie, maar hierop is een doorgestorte druklaag gestort om de grillige videwanden te kunnen maken. “Uiteindelijk hebben we met deze constructie heel wat ruimte voor extra parkeerplaatsen kunnen winnen op een beperkte oppervlakte. Dat maakt dit project behoorlijk interessant en uitdagend”, zegt Andjelic.

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen