One-stop shopping voor retailbedrijven
MBI heeft met keramiek in eerste instantie alleen focus gehad op de outdoor markt. Hier hebben zij marktleiderschap en expertise opgebouwd door strategische samenwerking met topproducenten. Inmiddels wordt een groot volume aan tegels geïmporteerd, zowel als eindproduct als halffabricaat dat wordt toegepast op het gepatenteerde buitentegel-concept GeoCeramica®. De overname van de activiteiten van Gebo BV voegt hier de import en agentschap van wand- en vloertegels aan toe. Een logische volgende stap voor verdere groei van het Brabantse familiebedrijf. Met deze overname biedt MBI een one-stop shopping formule voor retailbedrijven. Klantgroepen hebben toegang tot een compleet assortiment voor de inrichting van de binnen- en buitenomgeving. Dit is een buitengewoon business model op de Nederlandse markt.
“Strategisch gezien is de overname van Gebo een logisch gevolg van onze groei in de keramische wereld. Zowel voor de markt, onze klanten en medewerkers is deze mogelijkheid een goede ontwikkeling”, aldus Marcel Bettonvil, CEO van MBI Group. Hendrik van de Beek, eigenaar van Gebo, vult aan dat naast de strategische mogelijkheden er ook al snel verbinding ontstond omdat de culturen van de beide bedrijven veel gelijkenis vertoonden. “Ik heb er daarmee extra vertrouwen in dat met de overgang van activiteiten de toekomst van onze mensen, onze klanten en onze leveranciers meer dan gewaarborgd is en dat juist dat stabiele vooruitzicht verdere groei mogelijk zal maken”, aldus Hendrik.
Allround adviespartner voor bouwmanagement
Concreet houdt deze overname van activiteiten van Gebo in dat het geheel als volledig onderdeel van MBI zal gaan opereren onder de naam MBI Trading. De agenturen en logistieke activiteiten van keramische tegels worden samengevoegd op de bestaande locatie in Ede. De vier locaties van MBI houden hiermee volledige focus op de productie en logistiek van de eigen merken, waaronder dus GeoCeramica®, die mede dankzij het effect van de Covid19-pandemie een sterk gestegen vraag kennen. De samenwerking zal een significante groei opleveren voor beide bedrijfsonderdelen. Mede doordat MBI een allround adviesteam kent voor opdrachtgevers, architecten en bouwmanagementbedrijven. Deze bedrijven kunnen in de ontwerpfase van de bouwprojecten hun vraagstukken voor de aankleding van de binnen- en buitenruimte neerleggen bij één gespecialiseerde partij.