Online platformen maken Hitma efficiënter. ‘Maar voor klanten blijven we de telefoon opnemen’

Sander van der Meijs
Sander van der Meijs
27 januari 2025
4 min

De instrumentatietak van Hitma bestaat uit drie bloedgroepen. In Uithoorn zit het hoofdkantoor en er is van oudsher een vestiging in Antwerpen. Daarnaast zijn er de jaren geleden overgenomen vestigingen in Almere en Purmerend. Die voerden tot voor een jaar geleden nog hun oude namen MW Instruments en ATAL, maar sinds 1 januari 2024 heten ze allemaal Hitma. Aan de op dat moment aangetreden Ronald Blewanus de schone taak om van de instrumentatiedivisie één herkenbare Hitma-discipline te smeden en tegelijkertijd de service te verbeteren. Hij heeft een jaar voorbereidingstijd genomen en nu is het tijd om echt stappen te maken om er één team van te maken met één visie en één strategie. 

‘Mijn taak is het om te bedenken hoe we dit Hitma-onderdeel naar de markt brengen’, zegt Blewanus. ‘Daar zit ik nu middenin. De plannen zijn gesmeed, we gaan over tot actie.’

Kennis is het meeste waard

Traditioneel werkt het Hitma instrumentatieteam in complexe omgevingen, zoals ziekenhuizen en industrie. Ze verzorgen daarin meettechnische oplossingen voor hun klanten. ‘Die hebben hun omgeving zelf op orde, maar ze hebben daarbij hulp nodig op een heel specifiek gebied. Zoals bijvoorbeeld het meten van drukverschil met een bepaalde nauwkeurigheid in een operatiekamer of isolatiekamer in een ziekenhuis. Of bij het meten van luchtdebiet in een bepaald proces in een fabriek. Wij hebben daarvoor de apparatuur, maar vooral ook de kennis om die meetinstrumenten op de juiste manier in te zetten. Die applicatiekennis is het meeste waard, en dat is ook iets wat blijft. Dat onderscheidt ons.’

Dataloggers en een eigen laboratorium

Vestiging Purmerend is van oorsprong ATAL. ‘Ze verkochten daar onder andere dataloggers van hun eigen merk ATAL, en dat merk blijft binnen Hitma bestaan’, zegt Blewanus. Het zijn dataloggers voor onder andere temperatuur, luchtvochtigheid en CO2, die worden ingezet bij bijvoorbeeld kinderdagverblijven en in de ouderenzorg, waar een gezond binnenklimaat belangrijk is. ‘Maar ook in de Arena komen ze te hangen, omdat zij het klimaat willen loggen bij concerten’, gaat hij verder. 

Verder heeft Hitma soortgelijke oplossingen voor de farmaceutische industrie, waar het belangrijk is dat data gevalideerd is. De data uit de sensoren komt in een online oplossing die door het bedrijf zelf wordt ontwikkeld en de rapportages zijn te zien via de pc of in de app. 

‘Belangrijk is ook dat we in Purmerend, net als in Almere, een laboratorium hebben voor (her)kalibratie, justeren en reparatie. De apparatuur komt elk jaar terug voor die dienst.’

Handmeters

In Almere, tot slot – het oude MW Instruments – zijn de medewerkers gespecialiseerd in handmeters en gasdetectieoplossingen voor koelsystemen en stookruimtes. Zij beheren pakketten meetmiddelen voor de installateur. Denk bijvoorbeeld aan klimaatmeetsystemen en rookgasanalysemeters. Verder leveren en onderhouden ze gasdetectiesystemen voor grote installateurs. Cv-monteurs moeten bijvoorbeeld voldoen aan de Gasketelwet en ze moeten dus rookgasmetingen doen. Die meters gebruiken ze meerdere keren per dag. Wij leveren ze met certificaat en ook die komen jaarlijks terug voor kalibratie.’

Service

‘Tegelijk zie ik dat er overal heel veel handelingen worden verricht en daar moeten we stappen in maken.’ Bewanus wijst op het proces van orderverwerking en het regelen van terugroepacties voor kalibratie. Dat kan efficiënter. ‘Daarom ontwikkelen we een online platform waarop klanten de instrumenten kunnen zien die ze bij ons in beheer hebben, met de certificaten en alle andere informatie die nodig is.

Met zo’n portal kunnen klanten zelf bijvoorbeeld vlot een tijdslot kiezen waarop ze de meters kunnen terugsturen om ze te laten kalibreren. Zo wordt de doorlooptijd voor kalibraties verkleind. ‘Vooral met handmeters en dataloggers is dat van groot belang’, vindt Blewanus. ‘Dat is heel veel werk en zo maken we het onszelf veel makkelijker. We houden ook meer tijd over om klanten proactief te ondersteunen. Bovendien geloof ik erin dat de nieuwe generatie klanten inzicht wil en heel zelfvoorzienend is. Daar moeten we op inspelen.’

In B2C is zo’n portal de normaalste zaak van de wereld, gaat hij verder. ‘Maar het aantal portals in B2B valt heel erg tegen.’

Inzichten en labels

Hitma investeert dus in online platformen, niet alleen de portal, maar ook het online platform met dashboard voor rapportage van de dataloggers. ‘We gaan ook een slag maken in de presentatie van de meetdata. Dat moet niet alleen platte data in grafieken zijn, maar we gaan ook voorspellend aangeven wat er aan de hand is. We willen inzicht geven, met informatie die niet alleen voor de techneut leesbaar is maar ook voor de directeur. Bijvoorbeeld gaan we aangeven wat met het huidige binnenklimaat het risico is op infecties. Zo willen we verder aan boord komen bij eindklanten.’

Blewanus wijst erop dat er al labels worden afgegeven voor een gezond binnenklimaat, bij bijvoorbeeld kinderdagverblijven en in de ouderenzorg. ‘De klant kan zo’n label dat jaar inzetten voor het verbeteren van zijn concurrentiepositie. Daar helpen wij dus bij.’

Complexe vastgoeduitdagingen? Bekijk dit model voor ketensamenwerking

Lees meer

Gerelateerde artikelen