Eerder werd in Tilburg ook al geklaagd over een Nul-op-de-meter project. Ook hier behoorden een lange verbouwing en minder woongenot tot de klachten.
Klachten
“Dit hele huis is gewoon ziek”, zei een bewoonster in Nieuw Buinen tegenover BNR. “We hebben van die warmte-terugwinningssystemen, die werken soms niet, maar je mag geen raam openzetten want dan doet de verwarming het weer niet goed. Dit huis klopt gewoon van geen kanten.”
Een andere bewoonster vreesde dat ze meer moet gaan betalen aan energiekosten. Leen van Dijke, voorzitter van Stroomversnelling, bestrijdt dit echter: “Wij monitoren de gegevens en wanneer bewoners zich op een normale manier gedragen, zoals dat voorheen ook het geval was, dan volgt er zeker geen hogere nota.” Hij stelt daarnaast dat eventuele extra kosten voor de bouw en/of corporatie zijn.
Pilotfase
Van Dijke is niet verrast door de klachten: “We zitten in de pilotfase en van deze klachten leren we.” De klachten zijn dan ook meer dan welkom. Van Dijke stelt dat de renovaties op deze manier steeds sneller en op grotere schaal kunnen plaatsvinden, met een beter resultaat.