Een gebouweigenaar van een publiek toegankelijke ruimte is bij de wet verplicht om daar deugdelijke noodverlichting te hebben. Productmanager Marc Ettema van Famostar: `Degene die voor het onderhoud verantwoordelijk is, moet de armaturen volgens de wet adequaat onderhouden. Over het algemeen interpreteert men dat als `één keer per jaar`. Dan maakt iemand een rondje langs alle armaturen, herstelt wat er niet in orde is, past hier en daar wat aan, beschrijft alles in het verplichte logboek en klaar is Kees. Maar techniek is feilbaar en het kan natuurlijk zo zijn dat een week later ergens een armatuur defect raakt. Soms wordt dat toevalligerwijs direct of redelijk vlot ontdekt, omdat het ledje op de armatuur knippert, maar ik ken maar weinig mensen die af en toe bewust naar die lampjes kijken… Het is dan waarschijnlijk dat het probleem pas bij de volgende controle aan het licht komt en dus 51 weken blijft voortbestaan. De installatie functioneert dan niet meer volgens de voorschriften. Dat is strafbaar, ook al is er adequaat en goed gedocumenteerd onderhoud gepleegd, maar – veel erger – het kan gevaarlijke situaties opleveren. Je moet er niet aan denken dat er een calamiteit plaatsvindt, en mensen de nooduitgang niet kunnen vinden.`
24/7 inzicht
Noodverlichting wordt heel vaak door installateurs opgehangen en regelmatig spelen ze ook een rol in de advisering en bij het onderhoud. `Het is dus belangrijk`, stelt Ettema, `dat zij een systeem goed kennen en weten hoe het werkt. Het aansluiten van SmartScan-armaturen is niet ingewikkelder geworden: het is nog steeds een kwestie van twee draadjes aansluiten and that`s it. Het enorme voordeel van het systeem is dat het 24/7 inzicht geeft in de toestand van de noodverlichting. Zodra er zich een storing voordoet, geeft het systeem een melding. Een installateur die bij verschillende klanten noodverlichtingssystemen onderhoudt, heeft op die manier altijd up-to-date informatie. Hij kan zijn werkzaamheden beter plannen en zijn klanten optimaal van dienst zijn.
Zender/ontvangertje
De verschillen met de bestaande lijn armaturen zijn minimaal. Nieuw aan de SmartScan-armaturen is dat ze voorzien zijn van een zender/ontvangertje. Ettema: `Alle armaturen zijn onderdeel van een zogeheten mesh-netwerk. Ze kunnen met elkaar communiceren, maar ze dienen ook als doorgeefluik. Het netwerk staat in constante verbinding met een gateway. Het signaal van een individueel armatuur ver bij de gateway vandaan is misschien niet zo sterk dat het zelf de gateway bereikt. Door middel van het netwerk wordt het signaal via via in kleine stapjes doorgegeven, totdat het bij de gateway is. Het doorkomen van het signaal is zodoende altijd gewaarborgd. De gateway pakt draadloos de informatie van het complete mesh-netwerk op. Daarvoor wordt de frequentie 868 megahertz gebruikt.` Voor eindgebruikers is dat belangrijk om te weten: SmartScan draait op een eigen Famostar draadloos netwerk. Er is dus geen sprake van mogelijke interferentie door andere draadloze systemen of componenten. Ook uit het oogpunt van cybersecurity is dat volledig veilig.
Probleem razendsnel verhelpen
Alle armatuurinformatie wordt met een gsm-signaal via de gateway naar een webserver doorgezet, en die zet het in een online portal. `De status is dus altijd en overal op afstand te checken`, zegt Ettema. `Storingen worden actief gemeld, zodat een probleem snel verholpen kan worden. Afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn tussen een klant en een onderhoudspartij, kunnen verschillende personen geautoriseerd worden om de portal te bekijken. Indien gewenst kan de frequentie van de algemene statusmelding aangepast worden. In principe richt een Famostar-monteur het SmartScan netwerk in, maar als een installateur dat heel graag zelf zou willen doen (en dat vervolgens ook regelmatig doet) dan kunnen wij een training verzorgen. Voor eenmalige installatie is het handiger dat wij het doen.`