Met het aanbieden van een alles-in-1 pakket hoopt NLE de telecommarkt op te schudden, zoals het naar eigen zeggen eerder deed bij de energiemarkt. “Wij vinden het mooi om traditionele, ingedutte markten op te schudden”, zegt oprichter en CEO Harald Swinkels van NLE in een persbericht. “Op de mobiele telecommarkt is behoorlijk wat concurrentie, maar dat geldt niet voor de markt van alles-in-1. Vroeger ging het om telefoontikken, tegenwoordig om databundels. Een databundel lijkt wat dat betreft op een kuubje gas. We zijn sinds de lancering tien jaar geleden exceptioneel gegroeid in aantallen én klanttevredenheid, we zijn er klaar voor.”
Zelfvoorzienend
NLE maakt deze keuze niet voor niets. Het bedrijf verwacht dat over vijf tot tien jaar de meeste Nederlandse huishoudens zelfvoorzienend zijn in hun energiebehoefte. “Woningen worden steeds beter geïsoleerd en apparaten in huis zullen binnen circa tien jaar vrijwel allemaal connected zijn, verwachten we”, zegt Swinkels. “Het worden gesloten ecosystemen die energie gaan leveren, in plaats van vragen. Wij zullen dat gaan faciliteren. Het verdienmodel zit voor ons tegen die tijd niet meer in het leveren van een eenheid energie. Voor ons is het een uitdaging om met het aanbieden van andere diensten nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.”
NLE gaat zeer snel internet leveren en geeft iedere klant standaard een wifi-versterker, die het internetsignaal binnenshuis extra versterkt. De energiemaatschappij stelt daarnaast de telecomdiensten goedkoper te kunnen aanbieden dan andere aanbieders van alles-in-1 pakketten: “Dat kunnen we doordat we slim inkopen en al heel veel klanten hebben”, aldus Swinkels.
10 procent
NLE wil in de eerste vijf jaar al tien procent van de alles-in-1 markt veroverd hebben. Een ambitieus cijfer, maar NLE slaagde er ook al in om binnen tien jaar, zeven procent van de energiemarkt te veroveren.