​Nieuwe afwateringsgoot voorkomt vervuiling

Hub Redactie
Hub Redactie
24 januari 2017
1 min

De multiline Seal in is standaard uitgevoerd met een EPDM afdichting die tussen de gootelementen wordt geplaatst. Hierdoor is het achteraf afkitten van de stootvoegen niet meer nodig doordat er direct een waterdichte verbinding ontstaat. “Hoe langer de verbindingen water keren, hoe geringer de kans dat vervuiling door het verkeer, samen met het regenwater doordringt in de bodem en zo het grondwater vervuilt,” legt het bedrijf uit. Zeker als het olie, benzinne, strooizout, chloriden, roet, slib, zware metalen of banden- en remstof is, kunnen lekken grote schade aanrichten. “Met de Multiline Seal in zijn alle verbindingen, van de goot tot en met het HWA riool en eventuele overige regenwaterbehandelings-systemen (zoals lamellenfilters of zware metalenafscheiders), voorzien van afdichtingen die zorgen voor een compleet waterdicht systeem.” Het verzakken van zandinspoelingen met verzakte wegen als gevolg, kan hiermee voorkomen worden.

Testen doorstaan

Het nieuwe systeem is inmiddels uitvoerig getest en blijft gegarandeerd 72 uur waterdicht. Volgens de norm NEN-EN 1433/DIN 19580, Sectie 9.3.6 hoeft dat slechts 30 minuten te zijn. “Het IKT belastte de verbindingen tussen de gootelementen 500.000 keer. De proef simuleerde verkeer wat jaar in jaar uit over de lijnafwateringen rijdt. Het onafhankelijke instituut voor materiaalonderzoek MPA in Bremen en het British Standard Institution in Londen concludeerden dat de Multiline Seal in voldoet aan de bepalingen van de verkeersbelastingsklassen A15 tot E600.”

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen