Onafhankelijk onderzoeksbureau Multiscope ondervroeg voor dit onderzoek ruim 1.000 Nederlandse consumenten naar wat hun grootste ergernissen zijn tijdens de zomermaanden. “Nederlandse werknemers ondervinden veel hinder van de warme zomermaanden. Bijna de helft (44%) van het Nederlanders met een kantoorbaan vindt het te warm op de werkplek”, concludeert LG. “29% van de Nederlanders heeft in huis last van de warmte in één of meerdere ruimtes.” Zes procent geeft zelf aan dat het hele huis te warm is.
Oplossing
Als oplossing wordt het aanpassen van kleding veelvuldig genoemd (54%) terwijl 36 procent alle ramen open zet of een frisse douche neemt. “Slechts 11% van de respondenten beschikt over een airco, terwijl 13% van de Nederlanders aangeeft zich genoodzaakt te voelen om het huis te verlaten als het te warm wordt.”
Kantoor warm, korter werken
Een fris kantoor kan een uitvlucht zijn van het warme weer, maar niet alle werkplekken zijn daadwerkelijk lekker koel tot ergernis van de werknemers. 44 procent ziet een te warme werkplek als grootste ergernis tijdens de warme dagen in de zomer. “Dit is zorgelijk, want uit onderzoek van de University of California blijkt dat dit een flinke impact heeft op de productiviteit en gemoedstoestand van medewerkers, waardoor mensen met minder plezier werken en er bovendien meer kans is dat er fouten worden gemaakt. De universiteit heeft berekend dat de meest ideale temperatuur in een kantooromgeving 22 graden Celsius is.” Als het warmer dan 25 graden op het kantoor is, dalen de prestaties. Het FNV adviseert daarom om op warme dagen korter te werken, meer pauzes te nemen en te zorgen voor voldoende vocht en verkoeling.
Nederlanders slecht voorbereid
Volgens LG zijn Nederlanders over het algemeen slecht voorbereid op weer extremen zoals warme dagen. “Nederlanders passen hun gedrag wel aan door bijvoorbeeld minder kleding te dragen of een verfrissende douche te nemen, maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing. Steeds meer Nederlanders zien in dat deze maatregelen onvoldoende zijn.” Daarbij constateert het bedrijf dat er meer airco`s worden verkocht. “De verkoop van airco`s zit in Nederland duidelijk in de lift, zowel bedrijven als consumenten schaffen steeds vaker een airco aan. Consumenten schaffen een airco aan, omdat zij genoeg hebben van de verstoorde nachtrust en het feit dat zij zich niet prettig voelen in huis. Terwijl we zien dat werkgevers vooral investeren in koeloplossingen, omdat ze het belangrijk vinden om hun medewerkers een productieve en comfortabele werkomgeving te bieden.”