“Het is stil op straat, en op de snelweg. Vliegtuigen staan aan de grond, er zijn geen files en de treinen zijn leeg. Er wordt dus door het verkeer nauwelijks stikstof uitgestoten. En er is ruimte om te werken zonder overlast te veroorzaken”, schrijven Sharon Gesthuizen, Riek Siertsema en Ger Jaarsma van respectievelijk Stichting AFNL-NOA en AFNL in het FD. “We hebben de afgelopen dagen voorbeelden gezien van hoe van de nood een deugd wordt gemaakt. Gevangenen die mondkapjes gaan maken, restaurants die meer maaltijden gaan bezorgen. Oplossingen die worden gevonden voor de plotselinge problemen waarvoor we staan. Manieren om de negatieve gevolgen te verminderen en onnodig leed te voorkomen.”
Versnelling kan versterking worden
Volgens de drie “kan wat gevoelig liggen om te proberen een crisis te gebruiken voor het bereiken van voordelen, maar als we nu kansen grijpen komt Nederland er als echt mkb-land uiteindelijk sterker uit; hoe lang die crisis ook duurt. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoud van infrastructuur sneller te laten plaatsvinden, want juist nu veroorzaakt een buitengebruikstelling van een spoor of een wegafsluiting amper hinder. En door de in het najaar in allerijl ingetrokken en opgeschorte vergunningen voor bouwprojecten alsnog af te geven, zodat woningbouw kan worden gerealiseerd en bouwvakkers aan het werk kunnen blijven. De bouw- en infrasector heeft de capaciteit, want door de problemen met PFAS en stikstof draait de machine nog lang niet op volle toeren. Mkb-ondernemers vragen van overheid, woningcorporaties en grote hoofdaannemers al hun creativiteit te gebruiken om opdrachten te laten doorgaan; alleen dan kan de mkb-banenmachine blijven draaien.”
Geen belemmeringen
Veel van de uitvoerende werknemers in bouw, afbouw en infra lopen bij de uitoefening van hun dagelijkse werkzaamheden geen risico`s op besmetting met Covid-19. Uiteraard moet iedereen zich daarvoor wel aan de hygiënevoorschriften houden, maar omdat de werkers juist in deze sector in de vrije buitenlucht of in ieder geval op behoorlijke afstand van elkaar kunnen werken, kunnen zij aan de slag blijven. Als ze zich ook tijdens de pauzes bewust blijven van de noodzaak om afstand te houden, is er dus geen enkele belemmering.
Voorbereiding
De drie voorzitters beseffen dat het naar voren halen van grote nieuwe klussen niet gemakkelijk is. “Overheidsopdrachtgevers zouden daarvoor een beroep moeten kunnen doen op de markt om hen daarbij te helpen. Ingenieursbureaus en aannemers hebben de beschikking over dezelfde soort specialisten; die kunnen daarvoor worden ingezet. Op dit moment wordt al uitgezocht wat mogelijk is: initiatieven om samen de voorbereiding van nieuwe werken ter hand te nemen worden nu opgestart. Ook andere opdrachtgevers zouden dit voorbeeld moeten volgen om de mogelijkheden om vooral door te werken te vergroten, uiteraard alleen waar dat kan, met inachtneming van de vereiste maatregelen.”