Dit blijkt uit de Klusmonitor, een onderzoek uitgevoerd door MarketResponse onder 1.079 Nederlanders in opdracht van Werkspot.nl, een website waar klussen geplaatst kunnen worden.
Volgens directeur Ronald Egas van Werkspot.nl werden er in het eerste kwartaal van dit jaar 57.885 klussen geplaatst op zijn website. Dit vertegenwoordigt een kluswaarde van € 93 miljoen. “Een stijging van 46% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2013. Nooit eerder werden er in een kwartaal zoveel klussen geplaatst op Werkspot. Wij liften mee op de aantrekkende huizenmarkt.”
Het onderzoek laat zien dat 20% van de Nederlanders van plan is om de komende 12 maanden een klus te gaan uitbesteden. Bijna de helft van de Nederlanders heeft een schilderklus al meer dan 3 maanden liggen. Ook het onderhoud in de tuin is werk dat vaak op de lange baan wordt geschoven. Sommige klussen laten zich echter lastiger uitstellen, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een cv-ketel. Bij slechts 3% van de klussen die blijven liggen gaat het om het plaatsen van een cv-ketel.
Grotere orders
Van de mensen die een klus willen uitbesteedden, gaf 20% aan tussen de € 1.000 en € 2.000 uit te willen geven aan een klus in of om het huis, 14% tussen de € 2.000 en € 5.000 en 12% was bereid om meer dan € 5.000 uit te geven. Daarmee is de gemiddelde orderwaarde van het afgelopen half jaar gestegen van € 1.250 euro naar € 1.606.
In Zuid-Holland werden de meeste klussen geplaatst, in het eerste kwartaal 10.000 klussen. Samen met Noord-Holland zijn dit de provincies waar de meeste klussen zijn. Hoewel ook de noordelijke provincies sterk groeien: Drenthe (73%), Groningen (57%) en Friesland (55%).
Referenties zijn belangrijk
De consumenten leunen in 75% van de gevallen op ervaringen van anderen bij het kiezen van een vakman. 59% van de consumenten leest online referenties. Voor 73% van deze consumentengroep zijn de online referenties mede bepalend voor de keuze van een vakman.