Eerst de noodzaak: betonnen elementen zijn behoorlijk luchtdicht. De aansluiting van de kozijnen op de elementen is goed voor elkaar. Het probleem doet zich voor bij de aansluitingen tussen de elementen zelf, vooral bij de vloeren ter plaatse van de woningscheidende spouwen. Metingen wijzen uit dat luchttransport via de kanalen groot kan zijn.
Afsluiting geeft hoofdbrekens
Het struikelblok van de afsluiting is lastig. De afstand tussen de vloerdelen van de verschillende woningen varieert, die stelruimte is nodig om de casco`s onderling te richten. De casco`s moeten ook snel en efficiënt geplaatst kunnen worden onder wisselende weersomstandigheden. Eigenlijk moet de afsluiting of in de fabriek of geprefabriceerd aangeleverd worden. Het in de fabriek afsluiten van alle kanalen gaf problemen bij het transport, de afsluitingen waaien er onderweg te veel uit. Het afzonderlijk op de bouw afsluiten van de kanalen bleek te veel tijd in beslag te nemen.
Wat is de oplossing
Daarop is een oplossing uitgewerkt voor het prefabriceren van de afdichting waarbij de variabele tussenruimten tussen de kanaalplaatvloeren volledig gevuld worden door gesealde minerale wol. Die minerale wol is dikker dan de te vullen ruimte en de manier om die overmaat aan wol te kunnen plaatsen is door deze eerst te vacumeren. De dunne plak wol wordt op z`n plaats gezet en `lek` geprikt waarna deze expandeert en de gehele ruimte vult. De sealing van PE sluit alle kanalen volledig luchtdicht af. Vier vliegen in één klap, luchtdicht, geïsoleerd, brandveilig en geen kans op contactgeluid tussen vloeren en snel.
Duurzaamheid voorop
Meest enthousiast ben ik wel over de duurzaamheid van de oplossing. Met deze invulling kunnen gebouwen `werken` ofwel minieme onderlinge bewegingen door de jaren zijn niet van invloed op de afdichting.
Tekst en foto: Ton Berlee