Immers: om langer zelfstandig te blijven wonen, zullen woningen aangepast moeten worden.
Het is te gemakkelijk om alleen maar te denken aan het drempelvrij maken van de woning en het aanpassen van de badkamer. Er zijn namelijk een heel aantal aanpassingen denkbaar waarbij u als vakman ingeschakeld kunt worden. Maar hoe komt u er nu achter wat uw oudere (potentiële) klant écht wil?
Zoals altijd gaat het om het uitbrengen van de juiste offerte, de klus gegund krijgen en vervolgens een tevreden klant te hebben die precies dát heeft gekregen wat hij wilde. En dus is het – zoals altijd – zaak om te achterhalen wat de klant nu écht wil door een goed ‘inventarisatiegesprek’ te houden.
Het is al lastig genoeg om de juiste vragen te stellen, dóór te vragen en zo de wensen van de klant goed in kaart te brengen. Hebt u te maken met ouderen, dan zult u een tandje bij moeten zetten waar het gaat om uw gesprekstechnieken. Het kan zijn dat u rustiger moet praten en bepaalde zaken vaker – en misschien op verschillende manieren – uit moet leggen. Ook zult u extra alert moeten zijn op de verschillende manieren waarop woorden of begrippen zijn uit te leggen. Neem nu als voorbeeld het begrip ‘veiligheid’.
Voor de één betekent veiligheid dat er geen inbrekers binnen komen en dat kan nieuw hang- en sluitwerk, tuinverlichting met sensor en een videocamera in plaats van de gewone deurbel betekenen. Voor de ander betekent veiligheid dat de kans op lichamelijk gevaar verkleind wordt dankzij een lichtsnoer naar het toilet, een afstandsbediening voor deuren, gordijnen en verlichting en automatische uitschakeling van elektrische apparaten. U ziet: het is ontzettend belangrijk om goed dóór te vragen, zodat u het juiste product kunt aanbieden.
En wat nu als u te maken krijgt met ouderen die u niet begrijpen of die niet goed kunnen inschatten wat ze nodig hebben? Aarzel dan niet om de naam en telefoonnummer van een zoon, dochter of ander familielid te vragen. Neem contact met hen op en leg uit dat u de juiste oplossing wilt bieden, maar niet zeker bent of meneer/mevrouw wel de juiste beslissing zal (kunnen) nemen. Betrek hen bij het gesprek en de besluitvorming.
U laat op deze manier zien dat u uw werk en uw klant serieus neemt. Daarnaast vergroot u niet alleen uw kans op het mogen uitvoeren van de opdracht, maar hebt u ook een tevreden klant. Bovenal: de oudere krijgt wat hij of zij nodig heeft.