Aydin analyseerde gegevens uit 13 EU-landen over de laatste dertig jaar. Hij richtte zich op de effecten van twee belangrijke energiebesparende maatregelen: het verplichte energielabel voor huishoudelijke apparaten en de strengere isolatievoorschriften voor nieuwbouwwoningen. Zijn conclusie? Energiebesparende maatregelen zijn niet altijd zo effectief als men van te voren denkt.
Aydin concludeert dat consumptiegedrag door nieuwe technologie kan veranderen. Zo laat zijn onderzoek zien dat men in een beter geïsoleerd huis, de verwarming vaak iets hoger zet. Dat de vraag naar energie toeneemt wanneer de rekening lager uitvalt, staat bekend als het rebound-effect. De impact hiervan was voorheen niet onderzocht.
Rebound-effect
Om het rebound-effect te kunnen kwantificeren maakte Aydin gebruik van 563 duizend Nederlandse woningen en hun bewoners. Hieruit kwam voort dat gemiddeld één derde van het effect van energiebesparende maatregelen als het energielabel en strengere isolatievoorschriften, verloren gaat door het rebound-effect.
Aydin ziet grote verschillen tussen verschillende categorieën bewoners. Zo zijn huiseigenaren een stuk zuiniger dan huurders. Waar huiseigenaren gemiddeld een reboundeffect van 26,7 procent hebben, ligt dit percentage bij huurders gemiddeld op 41,3 procent. Daarnaast is het rebound-effect bij lage inkomens groter dan bij hoge inkomens.