Op mijn vraag hoe dat komt krijg ik een hele batterij aan argumenten over mij heen. Het begon bij het afschaffen van de erkenningen door onze overheid, daarna kwamen de shops die aan iedere beunhaas ketels verkochten gevolgd door internet bedrijven, ZZP’ers en de op ons vak stortende energiebedrijven. Dit alles met als gevolg een enorme prijsdaling.
Klanten zijn ook niet meer zo trouw, roept men in koor! Op mijn vraag of zij weleens iets kopen via internet waar men in het verleden nog bij de plaatselijke detaillist de aankopen deden, kreeg ik een antwoord waarbij de verandering in ons vak in het juiste perspectief gezet werd. Leuk, nee, natuurlijk niet het is allerminst leuk maar dat geldt altijd bij verandering. De oude patronen zien hun business verminderen en wegvallen, de nieuwe juichen het toe en zien hun bankrekening stijgen.
Vraag het maar aan de V&D, Halfords, Miss Etam, NUON en Essent, ook deze bedrijven hebben hun winst zien kelderen of gaan zelfs failliet.
Maar verandering is niet exclusief voor onze tijd, verandering is iets van alle tijden en vindt voortdurend plaats. Toch kunnen we ook leren het verleden. Zo sprak ik laatst een directeur van een gerenommeerd installatiebedrijf uit het midden van het land. Ook die sprak niet bijster positief over de markt en de verandering. Ik vroeg, bied jij je klanten weleens iets energiebesparends anders dan de bekende cv-ketel aan? Nee joh dat willen mijn klanten niet, dat vinden ze niet mooi of te duur. Toch begint het in mijn ogen hier, de installatiesector moet niet wachten op de vraag maar moeten het gaan creëren. Ik suggereerde hem; biedt naast die cv-ketel voortaan ook eens een energiebesparende oplossing aan. Wees proactief realiseer kennis en doe iets anders dan alle anderen, want anders kan ik ook op internet terecht. Aarzelend antwoordde hij mij; ‘dat zal ik toch maar eens moeten gaan doen.’
Toen hij dat antwoordde schoot mij het verleden van dit bedrijf door mijn hoofd. De directeur zijn voorganger was de voorloper van het acceptabel maken van HR-ketels. Ook dit product was begin jaren tachtig nou niet direct de hardloper. Te duur, het leverde zuur condenswater op met alle gevaren voor externe schade aan rioleringen. Deze directeur geloofde in deze nieuwe cv-ketels, hij geloofde in verandering. Hij kocht een oud busje, richtte die volledig in met een werkende HR-ketel en ging de wijken in. Weinigen deden hem na, velen geloofden het nog niet. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen hoe het met hem en met HR als ketelproduct is afgelopen. Dit verhaal haalde ik voor zijn opvolger nog maar eens op en zei hem, misschien moet jij ook maar weer eens zo’n busje kopen, de wijken intrekken en de meest interessante energiebesparende producten promoten. De echte ondernemer weet dat we leven in een geweldige tijd en pakt zijn kansen.