​Het toekomstig installatiebedrijf: wat verandert er voor jou?

Hub Redactie
Hub Redactie
26 oktober 2016
3 min

De wereld verandert sneller dan ooit tevoren. Smart Industry, slim bouwen, the Internet of Things, duurzaam ondernemen, circulaire economie. Het zijn slechts enkele van de thema`s waarmee we bijna dagelijks geconfronteerd worden. De rode draad door al deze trends is digitalisering in combinatie met 24 uur per dag verbonden zijn.

Vier scenario`s

Een scenariobouwteam van OTIB heeft vier scenario`s ontwikkeld hoe het installatiebedrijf op deze veranderingen kan inspelen. Deze scenario`s schetsen vier toekomstbeelden van de rol die installatiebedrijven, zowel in de E- als W-sector, kunnen spelen. De Integrator is vooral goed bezig met integraal installeren. De Integrator slaagt erin om de klantvraag te vertalen naar een ontwerp of een concept voor een totaaloplossing. Hij beschikt over een goed netwerk van partijen met kennis en betrekt deze bij de uitvoering. In zo`n totaalconcept zullen high tech bouwstenen worden gebruikt, de specifieke deeloplossingen. De Creator ontwikkelt en vermarkt deze. De Creator richt zich op productleiderschap; hij ontwikkelt continu `state of the art` producten en levert zo meerwaarde aan de partners in de keten en soms de eindgebruiker.

Plug and play

Het derde scenario waar een installateur voor kan kiezen, is dat van de Assembler. Immers, er kunnen wel superslimme producten worden ontwikkeld en de mooiste concepten worden bedacht, iemand moet het allemaal installeren. Dat doet de Assembler. Die rol lijkt op die van de huidige installateur, maar verschilt toch wezenlijk doordat installeren veel meer plug and play zal worden. De Assembler gebruikt slimme ICT bij het installeren. Hij slaagt erin om het installatieproces zo efficiënt mogelijk in te richten. Hij streeft naar kostenleiderschap. Is de installatie eenmaal opgeleverd, dan zorgen de Operator/Provider voor het beheer en onderhoud van de systemen. De Operator legt de nadruk op blijvende functionaliteit van deelsystemen; de Provider zorgt dat hele infrastructuren goed blijven functioneren. Ze doen dit beide tegen zo laag mogelijke kosten. Operator en Provider kunnen in een bedrijf verenigd zijn, dat met servicecontracten de gebruiker blijvende functionaliteit van het systeem aanbiedt.

Uurtje factuurtje verdwijnt

Verandert er nu veel voor de installateur? De hoogleraren denken van wel. Jos Lichtenberg, hoogleraar aan de TU Eindhoven en initiatiefnemer voor Slim Bouwen, wijst er bijvoorbeeld op dat het beheer belangrijker wordt. Dat is een relatief nieuwe rol voor de installatiebranche. ICT – denk aan the Internet of Things – gaat hierin een grote rol spelen. Hij verwacht daarnaast dat de klant en leverancier, de uitersten in de bouwkolom, elkaar gaan opzoeken. Wat ook verandert, is samenwerken. Samenwerken komt centraal te staan, niet alleen met andere partijen in de keten, ook met partijen daarbuiten. Uurtje factuurtje verdwijnt, verwacht Willem Vermeend. “Afspraken maken over de aanpak en de verdeling van opbrengsten en kosten. Dan krijg je hele nieuwe samenwerkingsmodellen.” BIM als bouwsteen voor virtueel bouwen wint aan belang. Daarnaast gaat een aantal maatschappelijke thema`s een rol spelen. Klanten verlangen van de installateur dat hij laat zien hoe hij bezig is met zaken zoals duurzaamheid, de circulaire economie, alternatieve financiële modellen.

Investeren in competenties

Wat absoluut niet zal veranderen, is de noodzaak te investeren in competenties van medewerkers. Integendeel, dit wordt wellicht belangrijker dan ooit. “Ongeacht de rol waarin een bedrijf terecht zal komen zal kennis een cruciale factor blijven voor succes”, zegt Bea Berndsen, directeur OTIB. Daarmee kunnen werknemers en ondernemers het verschil maken. De toekomstscenario`s helpen in haar ogen ook om een inschatting te kunnen maken van de competenties die nodig zijn. 

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen