Eerste elektrische wiellader van JCB

Hub Redactie
Hub Redactie
14 juni 2023
2 min

JCB introduceert zijn eerste volledig elektrische wiellader. De machine heeft het grootste standaard batterijpakket in zijn klasse, met een capaciteit van 20 kWh, en de productiviteit komt overeen met het populaire dieselmodel 403.

JCB breidt zijn volledig elektrische machine-assortiment uit met de introductie van de 403E-wiellader, waarmee klanten kunnen voldoen aan de uitdaging van emissievermindering op de bouwplaats. De machine wordt aangedreven door een 20 kWh lithium-ion batterijpakket, samengesteld uit bewezen JCB-modules, zoals al toegepast in het bestaande assortiment elektrische machines van het bedrijf. Deze batterijen, in combinatie met efficiënte elektrische motoren en geoptimaliseerde tractie- en hydraulische systemen, leveren hoge prestaties, waarbij de lader een volledige werkdag meekan of 4-5 uur continu gebruik kan bieden in een gemengde bedrijfscyclus.

Net als de JCB E-Tech-serie heeft de 403E een ingebouwde lader die kan worden aangesloten op verschillende stroombronnen op locatie. Een 110V-stopcontact laadt de batterijen volledig op in 12 uur, terwijl een 230V-industrieel of huishoudelijk stopcontact het batterijpakket in slechts 8 uur oplaadt. JCB’s externe snellader kan ook worden gebruikt met de 403E, waarmee een volledige lading vanuit een driefasige voeding in slechts 2 uur wordt geleverd.

Twee motoren

De machine is uitgerust met twee onafhankelijke elektrische motoren, één voor de aandrijflijn en één voor de hydraulica. De aandrijfmotor levert 33,4 kW vermogen en wordt geleverd met drie rijmodi die de bestuurder kan selecteren met twee knoppen bovenop de joystick.

De aandrijving wordt overgebracht via een geïntegreerde verdeelbak naar ZF-assen, die kunnen worden geleverd met open differentiëlen of met differentieelsloten voor maximale tractie. De lader wordt geleverd met keuze uit smalle of brede wielen, plus de optie van landbouw- of industriële banden, waardoor hij geschikt is voor een breed scala aan toepassingen.

Overgenomen van het dieselmodel 403, zijn de laadarmen beschikbaar in standaard- en hooghefconfiguraties. De standaard laadarmen hebben een penhoogte van 2,9 m, terwijl het hooghefmodel een penhoogte van 3,1 m bereikt. Beide laadarmconfiguraties worden standaard geleverd met een hydraulische snelwissel en de laadarmen bieden een echte parallelheffunctie.

De 403E biedt een kieplast van 972 kg met palletvorken, bij een transportgewicht van slechts 2.671 kg. Dit plaatst de 403E binnen de EU-normen voor aanhangers, waardoor het een ideale machine is voor landschaps-, gemeentelijke en verhuurklanten. Een zwaar contragewicht is optioneel verkrijgbaar, waardoor de kieplast met 118 kg toeneemt en het transportgewicht met 121 kg.

Hulpbediening

De machine heeft een enkele joystick met een proportionele hulpbediening erboven. Een optionele tweede hulprol kan worden geleverd, waardoor de bestuurder toegang heeft tot alle laadfuncties met één hendel voor snellere bediening.

De machine heeft een 20 kW hydraulische pomp met hoog rendement en het hydraulische systeem biedt twee bedrijfsmodi, die worden bediend door een tuimelschakelaar op het hoofdconsole. De schop-/bakmodus zorgt voor een dynamische respons, terwijl de vorkmodus zorgt voor verbeterde precisiecontrole. Een programmeerbare constant flow hulpfunctie is ook standaard aanwezig om motorische aanbouwdelen van stroom te voorzien, waarbij de bestuurder de stroomsterkte instelt via het hoofddisplay en de draaiknopcontroller.

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen