CTEK introduceert nieuwe generatie EV-laders

Hub Redactie
Hub Redactie
10 maart 2021
3 min

De lader is verkrijgbaar met een enkele of dubbele lader/socket en heeft een enkelfasige of driefasige aansluiting. Het laadstation heeft verschillende energievermogens, van 3,7 kW tot 22 kW, en kan bovendien met 4G verbonden worden. De CC2 is gemakkelijk te installeren en te onderhouden. Verder is de lader compatibel met verschillende monitoring- en betalingssystemen van externe (lokale) partijen. De CC2 kan in grote aantallen worden afgenomen, tot maar liefst vijfhonderd laders. De dynamische load balancing-technologie van CTEK is hier een bijkomend voordeel. De hub waar alle laders op aangesloten zijn, houdt namelijk rekening met de volledige energieafname van alle ladende voertuigen en het bijhorende bedrijfspand. De laadsnelheid wordt vervolgens aanpast aan het totale verbruik om het elektriciteitsnet niet te overbelasten. 

Evolutie

 “Het stijgende aantal elektrische auto`s op de weg leidt niet alleen tot een grotere vraag naar laadoplossingen, het benadrukt ook de behoefte aan meer flexibiliteit in de producten en oplossingen die we aanbieden”, zegt Cecilia Routledge, Global Director (EV) bij CTEK. “CTEK past het aanbod voortdurend aan en zorgt voor evolutie in de producten. Dit doen wij om in te spelen op de veranderende behoeften van onze klanten, en de nieuwe lader is daarbij geen uitzondering. Door de verschillende mogelijkheden, waaronder het verbinden met 4G, open integratie, en ingebouwde veiligheidsfuncties is de lader een van de meeste flexibele producten op de markt.” 

 Als opvolger van de CTEK CHARGESTORM® CONNECTED EV-lader, heeft de nieuwe lader extra veiligheids- en aansluitingsfuncties:

  • Semi-automatische reset van de aardlekschakelaar: reset van de aardlekschakelaar bij het verwijderen van de stekker uit het voertuig;
  • Onderhoudsbescherming: verhoogde veiligheidsvoorzieningen indien de behuizing van het toestel wordt geopend. Dit maakt basisonderhoud bij thuisgebruik mogelijk: bijv. het resetten van zekeringen, zonder risico van een stroomstoot; 
  • IP54-classificatie: verbeterde waterdichtheid;
  • Verhoogd rendement en warmtebeheer: maakt langere laadsessies met maximale laadsnelheid mogelijk.

Overbelasting

De CC2 kan aangesloten worden op het Nanogrid load balancing systeem van CTEK. Dit systeem beschermt het netwerk tegen overbelasting van het elektriciteitsnet en verdeelt tegelijkertijd de beschikbare stroom gelijkmatig over alle in gebruik genomen laadstations en houdt rekening met de benodigde stroom van bijvoorbeeld het huis of kantoor. Op deze manier worden alle EV`s zo snel mogelijk opgeladen met de maximaal beschikbare stroom.
Ook de Nanogrid CGC 500 wordt in de Nederlandse markt geïntroduceerd. Dit is een dynamische load balancing oplossing die met wel vijfhonderd CC2 laders geïnstalleerd kan worden. Doordat de Nanogrid CGC een groot aantal laders kan aansluiten, biedt dit een uitkomst voor bedrijven of parkeerplaatsen. 
Routledge vervolgt: “Vanuit de markt merkten we dat er behoefte was aan load balancing oplossingen die niet enkel bedoeld waren voor de grotere EV-laadnetwerken. Het netwerk moest tevens toekomstbestendig worden gemaakt. Onderzoek vanuit CTEK toont aan dat 36 procent van de commerciële vastgoedeigenaren in de afgelopen zes maanden heeft geïnvesteerd in EV-laadinfrastructuur. Daarnaast geeft 35 procent aan bezig te zijn met de plannen om in de komende zes maanden in EV-laadinfrastructuur te gaan investeren. De combinatie van de CHARGESTORM CONNECTED 2 en Nanogrid CGC 500 oplossing zorgt voor een van de meest flexibele EV-laadnetwerken op de markt voor nu en in de toekomst.”

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen