`Tijdens die bachelor opleiding legde ik de link naar de bouw, en daarom ben ik verder gaan studeren. Het werd een master met een dubbel programma: facility management en real estate management, een opleiding die hogeschool Saxion in Deventer aanbiedt in samenwerking met de University of Greenwich.`
Ze was behoorlijk vrij in de invulling van het studieprogramma en kon zich daardoor ook richten op gedragspsychologie, een domein dat een rol speelt als het gaat om huisvestingsvraagstukken. Toen ze was afgestudeerd vermeldde Marloes op LinkedIn dat ze op zoek was naar een baan. Iemand van Rienks Bouwmanagement reageerde, en Marloes werd aangenomen. De diensten van Rienks bestaan onder andere uit huisvestingsadvies, projectmanagement, kostenadvies, en begeleiding in aanbestedings- en certificeringstrajecten. Marloes startte als junior huisvestingsadviseur.
Thuis werken
`Ik zat nog maar net bij Rienks toen de Corona-crisis uitbrak en sindsdien werk ik thuis. Dat gaat op zich goed, maar in dit werk is het prettig om mensen op locatie te spreken. Ik ben sowieso een mensen-mens, dus ik mis het contact met collega`s en klanten erg. Hopelijk komt dat in de loop van de tijd terug, al zal het misschien in een aangepaste vorm zijn. Ook qua concepten en de uitwerking van plannen gaat dit effect hebben, maar we kunnen nu nog niet zeggen hoe en wat. We krijgen er sowieso al veel vragen over. Het is een spannende tijd.`
De kunst afkijken
`We werken vaak in teamverband`, vertelt Marloes, bijvoorbeeld als het gaat om een nieuwbouwproject of een ingrijpende renovatie. Het mooie van dit bedrijf is dat nieuwe werknemers hier volgens een leerling-gezel-meester methode worden begeleid. Er is altijd een senior in de buurt of stand-by. Zo leer je echt de kneepjes van het vak, ik mag ongegeneerd de kunst afkijken en vragen stellen. Belangrijke vergaderingen bespreken we na: wat halen we hier nu uit, en hoe gaan we daarmee aan de gang? Dat sparren is een check en geeft tegelijkertijd veel zelfvertrouwen.`
Wensen en eisen
`Bij onze huisvestingsadviezen staan de eindgebruikers centraal`, zegt ze. `Bij een concept voor een optimale werkomgeving kijken we naar drie `groepen` gebruikers. Dat zijn interne en externe klanten (= zij), teams en afdelingen (= wij) en de individuele medewerkers (= ik). Het klantproces moet doelmatig zijn, voor teams is samenwerking belangrijk, en bij de individuele werknemer gaat het om aandacht voor diversiteit.`
Op dit moment werkt Marloes aan een project bij een Gelderse gemeente. `De gemeente gaat het gemeentehuis renoveren en verduurzamen en dat zal zo`n twee jaar duren. Er moet een goed werkplekconcept ontwikkeld worden. Zo`n concept is heel veelomvattend, vandaar dat we er in teamverband aan werken waarbij ieder zijn of haar eigen expertise heeft. We gaan de wensen inventariseren, maar we hebben ook te maken met verschillende eisen, waaronder het Bouwbesluit. Die complexiteit vind ik leuk en uitdagend. Het is manoeuvreren, schakelen, aanpassen, omdenken; en uiteindelijk komt er iets moois uit. Als de mensen in de nieuwe situatie prettig kunnen werken, hebben wij het goed gedaan.`