NXT Mobility introduceert de ADS-TEC Energy ChargePost. De ChargePost is een compacte ultrasnellader met accubuffer die met 22 kW inputvermogen één voertuig met maximaal 300 kW of tegelijkertijd twee voertuigen met elk maximaal 150 kW kan laden. De installatie is “plug & play” waardoor deze zonder noemenswaardige installatiewerkzaamheden in bedrijf gesteld kan worden. Het hele systeem neemt slechts 1,95 m2 vloeroppervlak in beslag.
Thomas Speidel, CEO en oprichter van ADS-TEC Energy: “We zijn erg blij dat onze partner voor Nederland, GP Groot dochter NXT Mobility, onze ChargeBox-systemen al installeert en nu ook onze gloednieuwe alles-in-één snellaadoplossing ChargePost inzet. Als een van de meest dichtbevolkte landen van Europa en een land met snelgroeiende elektromobiliteit, heeft Nederland een grote vraag naar snellaadoplossingen. Onze technologie maakt extreem hoge laadsnelheden mogelijk op plekken waar de netcapaciteit onvoldoende is en sluit daarmee perfect aan bij de Nederlandse situatie.”
Erik Metselaar, directeur van NXT Mobility: “De stroomnetcapaciteit is op veel plaatsen in Nederland ontoereikend om snelladen aan te bieden. Onze ADS-TEC Energy snellaadsystemen met een accubuffer maken zelfs met een kleinverbruikersaansluiting supersnelladen mogelijk. De nieuwe ChargePost voegt hier een snelle, eenvoudige installatie aan toe. Het systeem is daarnaast zo compact dat slechts 1,95 m2 voldoende is voor de plaatsing van de supersnellader”.
Compact broertje
De ChargePost is het compacte broertje van de bestaande ChargeBox en combineert alle losse componenten in één behuizing die qua omvang vergelijkbaar is met een oude telefooncel. Het nieuwe alles-in-één systeem kan één voertuig met maximaal 300 kW en twee voertuigen tegelijkertijd met maximaal 150 kW laden. Het minimaal benodigde inputvermogen is slechts 22 kW. Hierdoor is de ChargePost zeer geschikt voor het upgraden van bestaande 22 kW (langzaam)laders tot volwaardige ultrasnelladers. Het systeem is optioneel uit te breiden met twee 75-inch LED-schermen waardoor de snellader ook kan worden ingezet als reclame- of informatiedrager; ideaal voor nabijgelegen winkelgebieden of op tankstations.
Boyd Schooneman, sales manager van NXT Mobility: “Veel binnensteden worden vanaf 2025 zero-emissiezones waardoor de vraag naar binnenstedelijke snellaadoplossingen voor elektrische voertuigen enorm zal stijgen. De binnenstad kenmerkt zich door beperkte ruimte en een zwaarbelast stroomnetwerk. Voor beide uitdagingen vormt de compacte ChargePost met geïntegreerde accubuffer een oplossing.”
Metselaar vervolgt: “De ChargePost is de ideale oplossing voor semi-permanente situaties zoals bouwplaatsen waar emissievrij materieel de norm wordt. In minder dan een dagdeel wordt een volwaardig ultrasnellaadsysteem geplaatst dat het maximale uit de beschikbare stroomcapaciteit haalt.”