Als installateur in het veld is het van belang dat je snel antwoord krijgt op je vragen. Dan kunnen de problemen bij de klant ook sneller worden opgelost. Daarbij kan AI helpen, en daarom is er ook een chatbot ontwikkeld voor de installatiebranche, Manual. Rensa Verwarming en Ventilatie gaat nu samenwerken met de startup achter deze chatbot om installateurs van sneller van dienst te zijn.
Manuel moet het werk van installateurs een stuk eenvoudiger maken. Manuel is eenvoudig te bereiken via een webapplicatie of WhatsApp. Installateurs sturen een vraag over bijvoorbeeld storingscodes of onderhoudsprocedures, en Manuel reageert binnen enkele seconden met een oplossing. In de chabot zijn alle handleidingen en technische informatie van bijvoorbeeld alle cv-ketels verwerkt.
Door een samenwerking met Rensa Verwarming en Ventilatie koppelt Manuel zijn technische kennis nu aan Rensa’s logistieke netwerk van 18 servicepunten in Nederland. Installateurs weten niet alleen hoe ze een probleem kunnen oplossen, maar ook bij welke Rensa-servicebalie het benodigde onderdeel klaarligt. Daarnaast helpt Manuel installateurs bij het identificeren van onderdelen die geschikt zijn voor revisie, wat naadloos aansluit op het Rensa Refurbished-programma.
Rensa ondersteunt deze veelbelovende start-up door Manuel een vliegende start te geven in installerend Nederland. “Bij Rensa geloven we in technologie die installateurs echt vooruithelpt,” zegt Rik Heijink van Rensa Verwarming en Ventilatie. “Manuel laat zien hoe innovatie praktisch en waardevol kan zijn voor de dagelijkse praktijk.’’