De gemeente Borsele wil geen bovengrondse hoogspanningsverbindingen op het eigen grondgebied. Dat laat de gemeente weten in een reactie op het voornemen van netbeheerder TenneT om een 380kV-hoogspanningsverbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland aan te leggen.
In de reactie op het plan stelt de gemeente onder meer dat er een onderzoek moet komen naar de mogelijkheid om ondergrondse hoogspanningsverbindingen aan te leggen. “We huisvesten enerzijds een intensief haven- en energiegebied en anderzijds hebben we een schitterend open landschap met vaak eeuwenoude structuren en met dorpen met veel gemeenschapszin”, schrijft de gemeente. “Dat open landschap en de leefbaarheid van onze bewoners is ons heel veel waard en nog meer hoogspanningstracés doen daar in onze ogen te veel afbreuk aan.”
Kerncentrales
Verder schrijft de gemeente dat de inwoners heel veel op zich af zien komen door een aantal ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie. Borsele wijst onder meer op de uitbreiding van het bestaande hoogspanningsstation Borssele, de bedrijfsduurverlenging van de huidige kerncentrale en de plannen voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales.
TenneT gaat bij Terneuzen een nieuw hoogspanningsstation bouwen met een totale oppervlakte van ongeveer 14 hectare. Om het nieuwe hoogspanningsstation aan te sluiten op het landelijke 380 kV-elektriciteitsnet, is een 380 kV-hoogspanningsverbinding nodig richting Zuid-Beveland.
De netbeheerder weten dat er nog niks definitief gekozen is, maar dat bij nieuwe 380kV-hoogspanningsverbindingen altijd het uitgangspunt geldt dat ze bovengronds worden gebouwd. Dat heeft te maken met de leveringszekerheid. Volgens TenneT hebben ondergrondse kabels drie keer zoveel kans op falen, is er door de dikke isolatielaag vermogensverlies, waardoor er nog meer kabels nodig zijn en is de aanleg van ondergrondse kabels duurder.
Alleen in ‘uitzonderlijke gevallen’ onderzoekt de netbeheerder of het gebruik van korte stukken ondergrondse 380kV-kabel verantwoord is. Of het daadwerkelijk kan, moet dus altijd blijken uit een nadere studie naar de systeemimpact en het effect op de leveringszekerheid. Het zal volgens TenneT zeker onderwerp van gesprek zijn tijdens de zoektocht naar tracés die nu van start gaat. De nieuwe elektriciteitssnelweg richting Zeeuws-Vlaanderen moet volgens de plannen in 2034 klaar zijn.