Als het voorjaar eraan komt, richt de focus van de markt zich van oudsher op koeling. En dus op onderhoud van condensors, luchtbehandelingskasten en koelmachines, zou je denken. Toch wordt juist op dit onderdeel bespaard. Ten onrechte, want jaarlijks onderhoud zorgt voor een verlenging van de levensduur van installaties en voor een flinke energiebesparing. Dat alleen al rechtvaardigt deze investering dubbel en dwars. Bovendien voorkomt het storingen, in een periode met relatief hoge temperaturen ook niet onbelangrijk.
Al eerder op deze plek heb ik gebouwbeheerders in het voorjaar opgeroepen hun koelinstallatie serieus te nemen en deze, indien nodig, te laten reinigen. Nu doe ik een vergelijkbare oproep aan installateurs. Alarmeer uw klanten, voorkom uitval, maar wijs hen ook op de financiële voordelen van jaarlijks onderhoud. Deze zijn aanwijsbaar: zo verbruikt een vervuilde installatie 30% meer energie. Dit loopt op jaarbasis al gauw op tot enkele duizenden euro`s. En dan heb ik het niet eens over slijtage en over een verhoogde afschrijving van de installatie. Door jaarlijks onderhoud gaat een installatie gemiddeld 5 tot 10 jaar langer mee!
Hogedrukreiniger
Ik plaats hier wel een kanttekening bij: bovenstaande cijfers zijn uitsluitend realistisch als het onderhoud door een specialist wordt uitgevoerd. Te vaak maken wij in de praktijk mee dat bedrijven of niet-gekwalificeerde `schoonmakers` zelf aan de slag gaan, met bijvoorbeeld een hogedrukreiniger! De gevolgen zijn niet te overzien: lamellen die platgespoten zijn, volgelopen luchtbehandelingskasten, maar ook filters die niet, of niet goed, zijn vervangen. En dat alles om de onderhoudsprijs zo laag mogelijk te houden.
Betrouwbaar en professioneel?
Komen wij als branche op deze manier professioneel en betrouwbaar over bij onze klanten? Verdienen onze klanten niet het reële plaatje: oftewel inzicht in de `echte` prijs en het `echte` voordeel? Zolang dat voordeel zwaarder weegt (minder uitval en storingen) en meer oplevert (levensduurverlenging en energiebesparing) dan de investering, is deze boodschap niet alleen helder, maar ook profijtelijk. Voor u en uw klanten.
Ik wens u een heerlijk voorjaar toe, met een optimaal binnenklimaat.