In opdracht van Schiphol is BAM begonnen met de bouw van het nieuwe hoogspanningsstation Schiphol-Centrum. Het nieuwe 50/10 kV-station vervangt het huidige energiestation op het Energieplein dat aan het einde van zijn levensduur is. Met het nieuwe station beschikt Schiphol vanaf de beoogde opleverdatum medio 2027 over meer netcapaciteit voor de stroomvoorziening van onder meer de terminals, het NS-station en de kantoren op Schiphol-Centrum. De vernieuwing past in de ambitie van Schiphol om in 2030 een CO2-neutrale luchthaven te zijn.
BAM is verantwoordelijk voor het civiele en elektrotechnische deel van de bouw van het hoogspanningsstation dat mede wordt medegefinancierd door de Europese Unie. Met een integrale aanpak realiseert BAM de fundering, de bouwkundige werkzaamheden, de 10 kV-installaties en de landschapsinrichting. De 50 kV-installaties in het station verzorgen Liander en Qirion. Na de realisatie van het station richt BAM het terrein in, waarbij BAM zorgt voor de beplanting en de sloop van het oude hoogspanningsstation.
Samenwerken aan de energietransitie
Bijdragen aan de energietransitie zoals Schiphol beoogt met de bouw van het station, sluit aan bij de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centraal staan. Geerd Satter, regiodirecteur bij BAM Infra Nederland: “Met dit project leveren we een belangrijke bijdrage aan de energietransitie van Schiphol. Door een integrale en duurzame aanpak dragen we niet alleen bij aan meer netcapaciteit, maar ook aan een toekomstbestendig stroomnet dat perfect past in de omgeving en de duurzame ambities van de luchthaven ondersteunt.”
Duurzaam ontwerp, realisatie en eindresultaat
Duurzaamheid is een belangrijke factor in dit project. Zo zorgen de duurzame keuzes in het ontwerp, zoals de groene omgeving en het gebruik van circulaire bouwmaterialen als duurzaam GroenR Beton en tweedehands staal, ervoor dat het station niet alleen functioneel, maar ook milieuvriendelijk is. Het 3.500 m2 tellende station wordt ingepast in de omgeving door een overkapping met een groene koepel waarop een mix van kleine bomen, struiken en kruiden groeit. In combinatie met de naastgelegen waterberging van 2.000 m2 ontstaat er zo ruimte voor biodiversiteit. Dankzij het ontwerp gaat het station als een heuvel op in de omgeving.
Daarnaast past BAM diverse maatregelen toe om de CO2-uitstoot tijdens de bouw te beperken. Onder meer door de inzet van elektrisch materieel, zoals de elektrische funderingsmachine, torenkranen en bemaling. Verder recyclet BAM het proceswater en maakt ze gebruik van led-verlichting op de bouwplaats.
Hinder beperken
Schiphol is een bijzondere locatie, aangezien de luchthaven 24/7 operationeel is. Om de hinder van de bouw voor de omgeving en voor de operaties op Schiphol zoveel mogelijk te beperken, neemt BAM extra maatregelen. Onder meer door transportbewegingen te beperken en werkzaamheden slim te plannen. Met de inzet van de elektrische funderingsmachine en de toepassing van de BAM verdringende schroef-combinatiepaal minimaliseert ze overlast door trillingvrij en geluidsarm te werken. Door het gebruik van prefab betonelementen verkort ze de bouwtijd. Daarnaast maakt BAM gebruik van geavanceerde digitale tools voor een efficiënt bouwproces, zoals de 4D-planning. Hiermee is BAM in staat de bouwfasen nauwkeurig met alle betrokkenen af te stemmen en eventuele vertragingen vroegtijdig te voorkomen.