Steeds meer mensen rijden elektrisch en al die elektrische auto’s moeten regelmatig worden opgeladen. Dat kan bij openbare laadpalen, bijvoorbeeld op parkeerterreinen of langs stoepen. Toch kiezen bezitters van elektrische auto’s als het even kan voor een wallbox of laadpaal op eigen terrein. Ze komen bij de installateur voor het plaatsen van zo’n laadvoorziening, en hebben dan meestal een heleboel vragen. We zetten de belangrijkste op een rij, met de antwoorden erbij.
Wat kost het laten plaatsen van een laadstation?
Reken maar op een bedrag tussen de 1500 en 3000 euro, inclusief installatie. De precieze kosten hangen af van de situatie en van de wensen. Een laadpaal met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laadt snel, maar kost meer. Voor een laadstation op een paal zijn graafwerkzaamheden nodig, dat verhoogt de kosten ook. Dan is er de meterkast. Is de installatie al geschikt voor de aansluiting, of zijn er werkzaamheden nodig? Bepaalde merken bieden opties aan als Dynamic Load Balancing, service bij problemen, of het gebruik van een app. Voor deze extra’s betaal je maandelijks een bedrag. Het verschilt dus nogal. Wil je van tevoren zeker weten wat het eindbedrag is? Vraag dan een (of meer) offerte(s) op.
Kies ik voor een wallbox of een laadpaal?
Wallbox is een merk, maar inmiddels ook het algemene woord voor een laadstation aan de muur. Veel mensen vragen wat het verschil is tussen een laadpaal (laadstation op een paal) en een wallbox. Qua techniek is er geen verschil, het verschil zit ‘m puur in het ophangsysteem. Een wallbox is handig als je je auto er dichtbij kunt neerzetten, bijvoorbeeld op een oprit naast het huis. Voor de plaatsing van een wallbox is geen graafwerk nodig, dat scheelt in de kosten. In sommige situaties is een laadstation op een paal handiger.
Heb ik Dynamic Load Balancing nodig?
Dat hangt van de situatie af. Met een 3-fasenaansluiting is het niet nodig. Met een 1-faseaansluiting wel, want dan loop je al snel de kans dat er overbelasting van je stroomnet optreedt. Een laadpaal verbruikt veel elektriciteit, en zeker als ook andere stroomvragers aanstaan (wasmachine, warmtepomp, inductiekookplaat) kunnen de stoppen doorslaan. Een Dynamic Load Balancing (DLB) systeem voorkomt dat. Het werkt als een overspanningsbeveiliging. De laadpaal meet doorlopend wat de stroomvraag in huis is en past zijn laadvermogen erop aan. Laadpalen met DLB zijn iets duurder.
Welke aansluiting moet ik hebben?
Eigenlijk is een 3-fasenaansluiting altijd aan te raden. Heb je nu 1-fase, dan kun je die uit laten breiden naar 3 fasen. Drie fasen (11 kW) laden gaat drie keer zo snel als laden op 1 fase (3,7 kW) en maakt je stroomnet stabieler. Hoe groter (duurder) de elektrische auto, des te groter is de accucapaciteit. Dat kan wel 100 kWh zijn, en het duurt heel lang om die met een 1-faseaansluiting op te laden. Een 3-fasenaansluiting is voor zo’n auto dus echt een must. In nieuwe woningen is een 3-fasenaansluiting standaard.
Moet ik een laadpas hebben om thuis te laden?
In principe is een laadpas niet nodig. Een laadpaal bij een woning is aangesloten op de meterkast. Als bewoner/autobezitter sluit je simpelweg de kabel aan en laadt direct op. Toch kan het wel interessant zijn om een laadpas aan het laadstation te koppelen. Het is dan mogelijk om bepaalde mensen (familie, vrienden, buren?) gebruik te laten maken van de laadpaal. Wie geen beschikking heeft over de pas kan geen stroom afnemen; een laadpas is dus meteen een soort van beveiliging. Verder geeft een laadpas inzicht in het gebruik: er wordt precies bijgehouden wanneer en hoeveel je laadt. Zeker bij zakelijk gebruik van de elektrische auto is dat handig.
Ik woon in een appartement, kan ik een laadpaal laten plaatsen?
Je kunt dat niet op eigen houtje regelen. De Vereniging van Eigenaren (VvE) moet akkoord zijn, en de opstalverzekeraar van het gebouw moet ook toestemming geven. Voor het technische gedeelte is er meestal een dataverbinding nodig. Er kunnen dus wat haken en ogen aan zitten. Toch zie je steeds vaker dat er laadpalen bij appartementencomplexen worden geplaatst, want de elektrische auto is sterk in opkomst. Het is voordeliger om in één keer voor meerdere bewoners een laadpaal te installeren. Kaart het altijd aan bij je VvE. Het bestuur bepaalt het beleid, onder andere over eigendom, kosten voor stroom en de verrekening van de kosten voor de aanschaf, installatie en onderhoud van de laadpaal.
Mag ik de laadkabel over de stoep leggen?
Als je wel een laadvoorziening op je eigen terrein hebt, maar geen parkeerplaats, dan zet je de auto waarschijnlijk langs de straat, liefst recht voor je woning. De kabel moet dan van de (meestal) wallbox naar de auto en daar zit vaak een stoep tussen. Er is een ontheffing voor de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente nodig om de laadkabel – in een kabelmat – over de stoep te mogen leggen. De maximale afstand is tien meter, gerekend vanaf de grens van het eigen terrein tot aan de auto. Zonder ontheffing mag de gemeente een boete uitdelen. Die bedroeg in 2022 ongeveer €260 euro.
Kan ik geld verdienen met mijn laadpaal?
Ja, dat kan op twee manieren. Je kunt andere gebruikers toestaan om hun voertuig bij jouw laadpaal op te laden. Na de laadsessie reken je af.
Een heel andere manier komt voort uit de onbalans op het elektriciteitsnet. De netbeheerder kan afnemers vragen om hun energieverbruik uit te stellen als er weinig stroom voorradig is. Op piekmomenten kan de netbeheerder juist vragen om energie af te nemen. Particulieren met een laadpaal of een thuisbatterij kunnen een laadsessie uitstellen, onderbreken of juist starten in het kader van de balans. Daar staat een vergoeding tegenover die hoger is dan het op dat moment geldende uurtarief. Dat betekent dat je geld verdient met je laadpaal.
Heb je laadtips voor me?
Deze twee tips zijn waardevol: mijd snelladers en laad de accu niet te vol. De batterij in een elektrische auto gaat een bepaald aantal oplaadcycli mee. Opladen bij een snellaadstation (DC, 30 tot 60 minuten laadtijd) beperkt de levensduur van de cellen. Laden bij een laadpaal op laag vermogen (AC-paal) duurt tussen de vijf en tien uur, maar is echt beter voor de accu.
Ook beter voor de accu is om het batterijniveau tussen de 20 en 80 procent te houden. Niet helemaal leeg rijden dus (sowieso niet slim) maar ook niet tot het maximum opladen. Op die manier wordt de batterij niet te veel belast. Met de meeste elektrische auto’s is het laadniveau te programmeren.