1. Minder losse verkoop van zonnepanelen
Consumenten kopen nu nog vooral losse zonnepanelen, voor het opwekken van hun eigen energie. In de nabije toekomst gaan huishoudens panelen meer en meer combineren met energiemanagementsystemen, stroomopslag en andere ‘slimme producten’. Zonnepanelen worden hierdoor steeds minder vaak als los product verkocht, maar steeds vaker als onderdeel van een compleet systeem.
2. Eigen gebruik wordt belangrijker
In de toekomst wordt het rendabeler om het eigen gebruik van opgewekte zonne-energie te verhogen. Particulieren kunnen dan veel voordeel hebben bij het tijdelijk opslaan van elektriciteit en overtollige energie opslaan wanneer ze minder energie nodig hebben, of deze gebruiken wanneer dit economisch gezien, het voordeligst is. Erik de Leeuw, directeur van SOLARWATT Benelux: “Momenteel krijg je geld terug bij het terugleveren van je totale overschot aan zonne-energie aan het energienetwerk. Niet onwaarschijnlijk zal de salderingsregeling binnen enkele jaren anders gaan worden ingericht. Hierdoor kan het uiteindelijk aantrekkelijker gaan worden voor consumenten om hun eigen stroom op te slaan in plaats van stroom terug te leveren.”
3. Lange levensduur betekent meer rendement
Hoeveel besparing zonnepanelen de consument ook opleveren, het installeren ervan vraagt om een investering. Dan wil de gebruiker er zeker van zijn dat die investering het waard is. Zonnepanelen moeten dus van hoogstaande kwaliteit zijn en lang meegaan, wat precies de reden is dat de nieuwe generatie glas-glaspanelen steeds meer in opkomst is en beter voorbereid zijn op de toekomst. Deze nieuwe generatie zonnepanelen gaat minstens dertig jaar mee en ze degraderen in de tussentijd nauwelijks; dat levert tot 25 procent meer opbrengst op dan traditionele panelen. Consumenten halen met deze zonnepanelen dan ook gegarandeerd meer rendement uit hun investering.
4. thuisaccu`s in opmars
Elke innovatie begint met één product. Zo was het met de walkman, de mobiele telefoon, de tablet… Zo is het met thuisaccu`s niet anders. Net zoals bij die andere producten blijft het bij belangrijke innovaties niet bij dat ene product. We zien nu al dat er steeds meer thuisaccu`s verschijnen, in allerlei verschillende maten, vormen en prijzen. De consument krijgt dus steeds meer keus, maar daardoor wordt het ook steeds moeilijker om een weloverwogen keuze te maken. Bij aankoop van een thuisaccu dien je in ieder geval te letten op de modulaire uitbreiding. Klein beginnen en later makkelijk uitbreiden? Kan de thuisaccu ook in bestaande situaties worden geïnstalleerd? Andere aandachtspunten zijn veiligheid (zijn de veiligheidscertificaten in orde?), gewicht (belangrijk voor de installatie en dus ook de eindprijs), responstijd (snelheid waarmee de accu reageert op de vraag naar stroom) en het aantal cycli (hoe vaak kan de batterij worden opgeladen en ontladen?).
Uiteraard is bij de aanschafkeuze ook de efficiency van belang: de twee soorten rendement mogen dan ook niet door elkaar worden gehaald. Enerzijds is er het accu-rendement: het rendement van de accu an sich. Het totale rendement (ook wel roundtrip) is het rendement inclusief verliezen van de step-up-omvormer en step-down-omvormer. Het totale rendement van een accu is dus altijd lager dan het accurendement.
5. Installeren zo gepiept
Naast veiligheid en prijs zijn ook het formaat en gewicht van belang bij het kiezen van een accu. Hoe compacter de constructie, hoe lager het totale gewicht van het opslagsysteem. Hierdoor kan het complete systeem door één installateur worden geïnstalleerd, zonder dat er speciaal gereedschap voor nodig is. Ook het onderhoud van de accu wordt hiermee een stuk makkelijker.