Hoewel de machine op een normale Cat 323F lijkt, heeft hij de groene stickers die aangeven dat dit de eco-optie is. Uiteraard ontbreken luchtfilter en uitlaat.
Binnenin is de gehele motor vervangen door een moderne elektromotor, controllers en zware accu’s. De Li-ion-batterij is naar verluidt groot genoeg voor 5 – 7 uur inzet en laadt snel omdat er een mogelijkheid is om snel op te laden bij een 400 of 1000 V voeding.
De Pon-ingenieurs hadden elf maanden nodig om de heavy-duty machine te elektrificeren, waarbij ze nauw met Caterpillar samenwerkten. Ze hebben aanpassingen gedaan aan de software en een aantal aan de graafmachine.
Pon heeft nu plannen een ombouwset te ontwikkelen om door diesel aangedreven Cat-machines te vervangen door op batterijen werkende. Alleen al in Oslo was de bouw verantwoordelijk voor 30 procent van de uitstoot in 2016. En met de nu gemaakte blauwdruk, zegt Pon dat het mogelijk is om vergelijkbare wielladers op batterijen te maken.