1. PV bedrijven verbreden hun horizon
Bedrijven zijn niet langer gespecialiseerd in één aspect van de solar-industrie, maar verbreden hun horizon. Dit maakt ze bestendiger tegen incidenten, tegenslagen en/of nadelig beleid.
2. De PV industrie wordt een mondiaal fenomeen
Informatie- en analyseorganisatie IHS voorspelt dat de mondiale vraag naar zonne-energie dit jaar stijgt naar 65 GW. Vooral in opkomende economieën zoals India neemt de vraag enorm toe.
3. PV-technologie is sterk en betrouwbaar
De eerste zonnemodules werden in de jaren `70 in gebruik genomen en werken nog steeds. Leveranciers geven doorgaans 25 tot 30 jaar garantie op een zonnepaneel, maar ze gaan over het algemeen langer mee.
4. Zonne-energie wordt goedkoper dan fossiele brandstoffen
De trend van de laatste jaren is dat zonne-energie steeds goedkoper wordt. Bij fossiele brandstoffen is een tegengestelde trend gaande. Dit heeft tot gevolg dat zonne-energie steeds beter kan concurreren met fossiele brandstoffen.
5. Kosten voor zonne-energie blijven dalen
Verschillende onderzoeksbureaus (LCOE 9.0, GTM Research, Canadian Solar) voorspellen dat de kosten voor zonnepanelen en -energie in de aankomende jaren alleen maar blijven dalen. Efficiëntere installatietechnieken, lagere kosten voor materiaal en verbeterde transportketens dragen hieraan bij.
6. De solar-industrie trekt talentvolle entrepreneurs aan
De Top 30 under 30 van Forbes Magazine rangschikt de meest veelbelovende entrepreneurs die jonger zijn dan 30. `Een disproportioneel deel van deze lijst is werkzaam in de PV-branche’, aldus het Rocky Mountain Institute.
7. Sluiting kolencentrales vergroot vraag naar zonne-energie
De verwachting is dat tussen 2012 en 2022 46.000 MW aan energie uit kolen zal verdwijnen. Dit gat moet logischerwijs met een andere vorm van energieopwekking gedicht worden. Zonne-energie is het meest voor de hand liggende alternatief.
8. Volledig onbenutte markten bestaan nog
In de Verenigde Staten bestaat momenteel een volledig onbenutte markt van huishoudens met lage tot gemiddelde inkomens; slechts 0,04 procent van deze huishoudens wekt zonne-energie op. Rocky Mountain Institute verwacht dat dit alleen in de Verenigde Staten al een markt van 250 miljard dollar kan zijn. Omdat de kosten voor zonne-energie blijven dalen, wordt dit op een keer een markt die ook daadwerkelijk aangeboord kan worden. Met alle gevolgen van dien.
9. Bestaande markten worden populairder
Bepaalde markten nemen toe in populariteit. Bijvoorbeeld het aanschaffen van zonnepanelen als gemeenschap of woonwijk, wat momenteel een enorme vlucht neemt in de Verenigde Staten.
10. Businessmodellen innoveren
Zonne-energie neemt al jaren gestaag toe in populariteit. Dit zorgt ervoor dat er constant nieuwe en innovatieve initiatieven de kop op steken die zonne-energie toegankelijker en goedkoper maken. Dit zwengelt logischerwijs de populariteit weer aan.