Direct na zijn afstuderen in 2011 ging Ruben bij Aan de Stegge aan de slag. `Het was toen crisis, dus ik was blij dat ik ergens terecht kon. Het bevalt me nog steeds erg goed. Ik begon op kantoor als assistent-werkvoorbereider en daarna ben ik in de uitvoering gerold. Op onze locatie in Twello zit ook ons zusterbedrijf Continental Carparks (CCP), gespecialiseerd in het bouwen van bovengrondse parkeergarages. Daar heb ik een jaar of vijf de werkvoorbereiding en uitvoering gedaan, nu ben ik weer terug bij het moederbedrijf als projectleider/werkvoorbereider.`
Energieneutraal en duurzaam
`Ik vind het vooral leuk als een project technisch lekker uitdagend is, of er bijvoorbeeld qua duurzaamheid of circulariteit bijzonderheden in zitten`, zegt Ruben. `Een project waar ik echt trots op ben, is de bouw van een parkeergarage in de buurt van station Driebergen-Zeist. Dat was voor zover bekend, de eerste energie neutrale parkeergarage van Nederland. Het is hard gegaan daarna, de meeste parkeergarages worden nu energieneutraal gebouwd. Er worden nu zelfs parkeergarages gebouwd die energie opwekken, bijvoorbeeld voor de verlichting van de aangrenzende fietsenstalling. Het is duidelijk te merken dat `groen` en duurzaam bouwen tegenwoordig de norm is. En mooi dat ook een parkeergarage, die volgens het Bouwbesluit niet als gebouw wordt aangemerkt, steeds vaker in een duurzame versie wordt neergezet. Met een groengevel of een daktuin maak je een parkeergarage trouwens ook letterlijk groen, en dat geeft een heel andere beleving. Tegenwoordig praten we dan ook eigenlijk niet meer over een parkeergarage, maar steeds vaker over een mobiliteitshub waarbij verschillende functies van mobiliteit worden gecombineerd`, lacht hij.
Waardering
Ruben werkt samen met een flink aantal collega`s en is als technisch projectleider hoofdzakelijk druk met allerlei regelzaken rondom de projecten. Momenteel heb ik twee projecten tegelijk onderhanden`, zegt hij. `Op dit moment is dat een sportschool van meerdere verdiepingen, met als speciale aanvulling een dakterras om ook buiten te kunnen sporten. Dat vereist wat extra draagkrachtberekeningen. Het andere project betreft een uitbreiding van een pand dat we tien jaar geleden realiseerden. We werken momenteel het plan zo functioneel mogelijk uit, om straks de bestaande bedrijfsactiviteiten niet te hoeven onderbreken. Het combineren van bestaande bouw en nieuwbouw brengt weer andere uitdagingen met zich mee. Overigens: we zijn altijd erg vereerd als we door een opdrachtgever worden teruggevraagd, zoals in dit geval. Dat is toch een stukje waardering.`
Op locatie
`Het is grotendeels kantoorwerk`, vertelt Ruben, `maar zodra een project in de uitvoeringsfase komt, ben ik één à twee dagen per week op de bouwlocatie. Dan neem ik met de uitvoerder de voortgang door, en bespreek de planning van de komende weken. We werken landelijk, dus ik kom wel eens ergens. Voor corona reed ik heel wat kilometers, tijdens corona heb ik veel thuis gewerkt. Dat gaf me de tijd om een aantal projecten zelf uit te werken; ook heel leuk. Ik miste het klantgevoel overigens wel. En een bouwvergadering vind ik `live` toch effectiever/persoonlijker dan via Teams. Gelukkig wordt het nu allemaal weer wat `normaler`.
In de vorige aflevering van De Loopbaan van … was freelance BIM-modelleur Henri Bessembinder aan het woord. Ruben Kamphuis geeft het stokje nu door aan architect Peter van Woerden.