Hoe de oorlog in Oekraïne ervoor zorgde dat RAKO een veel grotere capaciteit in Europa kreeg. Ze kunnen daardoor nu met een heel nieuwe en complete lijn tegels op de markt komen.
In Tsjechië heeft RAKO onlangs een heel nieuwe moderne productielijn geopend, in de plaats Borovany. Ze produceren daar platen van 2,40 meter bij 1,20 meter, die ze in allerlei maten kunnen snijden. Daardoor bieden ze ineens veel grotere formaten aan, zoals 60×120 cm en zelfs 120×120 in 2 cm dik. Voor de formaten die niet precies uit de platen van dit formaat gesneden kunnen worden, produceren de overige fabrieken in in Tsjechië wand- en vloertegels in Rakovnik, Chlumcany, Horni Briza en Podborany.
Moderne productielijn
Dat het assortiment van RAKO Lasselsberger ineens veel completer is geworden, daar steekt een opmerkelijk verhaal achter, vertelt Kees Bootsman, die al sinds 1992 voor RAKO werkt. Dat RAKO de fabriek in Tsjechië moderniseerde was namelijk een direct gevolg van de oorlog in Oekraïne. ‘Lasselsberger had ook een fabriek in Rusland, en voor 2022 zag men daar mogelijkheden om de productiecapaciteit te verhogen. Er werd besloten om het productaanbod in Rusland te vergroten. Dus bestelden we een productielijn in Italië. Maar toen die eenmaal geleverd werd, konden we hem niet meer in Rusland plaatsen. Daarom is vervolgens een wat oudere productielijn van RAKO in Tsjechië vervangen door de nieuwe uit Italië. Als aanbieder van wand- en vloertegels is RAKO is daardoor ineens veel completer haar aanbod.’
Tegelfabrieken bovenop de grondstof
Tsjechië is de bakermat van RAKO. Van oudsher zijn daar een groot aantal tegelfabrieken, sommige van die fabrieken zijn al 140 jaar oud. Ze staan zo ongeveer bovenop de grondstof, en daardoor kunnen ze relatief milieuvriendelijk produceren, stelt Bootsman. ‘We hoeven de grondstof niet aan te voeren, wat heel veel uitstoot scheelt.’ Maar dat is zeker niet de enige milieumaatregel die RAKO treft, gaat hij verder. ‘We gebruiken de hitte van de ovens om onze gebouwen en de droogkamer te verwarmen, en als er iets misgaat in de productie wordt alle het materiaal hergebruikt.’
Sinds eind vorige eeuw werden alle fabrieken die al vóór de communistische tijd afzonderlijk opereerden, overgenomen door het Oostenrijkse Lasselsberger. Eind 2002 werd de laatste overgenomen en nu worden ze ingezet in één groot tegelprogramma. De een maakt wandtegels, de ander verglaasde en onverglaasde in de massa gekleurde vloertegels. En daar is nu dus die moderne lijn bijgekomen voor grote platen.
Nieuw logistiek systeem
De nieuwe productielijn omvat de grootste investering die Lasselsberger tot nu heeft gedaan. ‘Want het waren niet alleen de nieuwe ovens en perslijnen, maar ook moest de grondstoffenpreparatie opnieuw worden aangelegd. En er moest natuurlijk meer opslagcapaciteit komen, want we hebben nu zoveel meer artikelen op voorraad. Tot slot moest er een bijpassend logistiek systeem ontwikkeld worden.’ Dat alles is nu voor elkaar, vertelt Bootsman trots.
Door de grote investering in de fabriek in Borovany is het merk RAKO enorm naar de voorgrond geschoven. ‘Wij hebben nu alles op voorraad en van hieruit worden dagelijks vrachtwagens richting Nederland geladen.’ Het logistieke systeem is daarbij van groot belang. Dat moet efficiënt gebeuren om de kostprijs van transport per m2 zo laag mogelijk te houden. Maar het moet ook regelmatig zijn zodat de levertijden niet oplopen. Aan beide voorwaarden wordt ruimschoots voldaan.
‘Dagelijks rijden wagens met het nodige “broodje van de bakker”. Met die uitdrukking duiden wij de de wand- en vloertegels aan waarnaar de vraag het hoogst is. Aangezien de vrachtwagens sowieso dagelijks rijden, kunnen we altijd plaats maken voor speciale bestellingen. Daardoor hoeft een klant nooit langer dan een á twee weken te wachten op een bestelling. Zo houden we de prijs laag van de logistiek. Van ons assortiment van ruim 3.000 artikelen hebben we continu gemiddeld 14 miljoen m2 op voorraad, dus hoeven onze klanten zelf geen grote voorraden aan te houden en kunnen zij toch alle artikelen uit ons assortiment aanbieden.’
Heel Europa
Op deze manier wordt heel Europa bediend, sluit Bootsman af. ‘We hebben nu veel meer formaten met veel meer toepassingsmogelijkheden. En het gaat er ook om wat de markt vraagt. In Nederland en België zijn bijvoorbeeld vierkante tegels populair. In Duitsland en Denemarken heeft men liever rechthoekige. En in Engeland is het natuursteenformaat 40×80 populair. Wij bieden het nu allemaal, continu en snel.’