Dat blijkt uit een reportage van de Volkskrant. Een redacteur bezoekt samen met arbeidsinspecteur Richard van Kampen de bouwplaats van het provinciehuis in Arnhem, dat een renovatie ondergaat.
Uit een onderzoek van kennis- en adviescentrum Volandis blijkt dat 40% van de werknemers op een bouwplaats aangeeft last te hebben van het lawaai. Ruim een op de vijf heeft problemen met horen, en bij 13% is zelfs lawaaidoofheid vastgesteld. Uiteraard heeft Van Kampen tijdens de controle een decibelmeter op zak, en de geluidsoverlast blijkt op de bezochte bouwplaats mee te vallen. Een betonboorder produceert volgens de meter 85,8 decibel. Hij draagt gehoorbescherming, wat verplicht is vanaf 85 decibel.
`Rempolitie`
Er gaat nog veel meer mis als het gaat om veiligheid in de bouw. “Ik voel me soms net de rempolitie”, zegt Van Kampen. Bouwvakkers geven aan dat ze sneller kunnen werken als de rem van hun steiger is uitgeschakeld, maar toch moet de rem er op van de inspecteur: “Je staat instabiel, straks val je. Ik kom terug voor een nieuwe controle.” Het werk op een andere steiger wordt stilgelegd, omdat op die steiger niet eens remmen zitten. De steiger mag van Van Kampen dan ook worden afgebroken en de afvalcontainer in gaan. Alleen op een nieuwe steiger mét remmen mag de bouwvakker verder werken. De arbeidsinspecteur geeft het bedrijf een schriftelijke waarschuwing. Het gaat om een lichte overtreding omdat de bouwvakker tegen een val werd met een leuning en op vrij lage hoogte werkte. Als het bedrijf echter binnen vijf jaar nog eens betrapt wordt op dezelfde fout, levert dat meteen een boete van 18 duizend euro op.
Te zwaar tillen
Even verderop treft Van Kampen een ernstige overtreding aan: daar betrapt hij twee glaszetters die binnendeuren van 54 kilo aan het tillen zijn; de deuren die volgen, wegen 90 en 115 kilo. De glaszetters wisten volgens de Volkskrant niet dat ze niet meer dan 50 kilo mochten tillen. Van Kampen: ‘Die 54 kilo wil ik door de vingers zien. Maar als ik jullie met die andere ramen zie lopen, leg ik het werk onmiddellijk stil en krijgt jullie opdrachtgever een boete van 18 duizend euro. Te zwaar tillen is te ernstig voor een eerste waarschuwing.”
Cijfers
Van Kampen is volgens de krant redelijk tevreden over de aangetroffen situatie. De bouw behoort echter tot de tot de top drie van de gevaarlijkste bedrijfstakken. Dat het nog erger kan dan in Arnhem, blijkt uit de cijfers die Inspectie SZW in juli publiceerde. Het aantal dodelijke ongevallen in de bouw bleek dit jaar in vergelijking met het eerste half jaar van 2015 gestegen met 56%, en het aantal ernstige ongevallen met 14%. Redenen van de toename zijn volgens de Inspectie het feit dat er door de opleving van de bouw meer wordt gebouwd, dat er vaak slecht wordt gecommuniceerd op de bouwplaats, dat geen invulling wordt gegeven aan het direct toezicht en dat door schaalvergroting onduidelijk is wie onder wiens verantwoordelijkheid valt.
FNV Bouw opende in augustus een meldpunt waarop bouwvakkers anoniem melding kunnen doen van gevaarlijke situaties op de bouwplaats.
Lees ook: Over ongevallen in de bouw en wat er beter moet door Cock de Jong