“Corona heeft het beurzen- en evenementenlandschap veranderd. Dat biedt uitdagingen, maar ook heel veel kansen. Er wordt dan ook met man en macht – en uitdrukkelijk met alle stakeholders – aan een veilige maar vooral ook aan een BouwBeurswaardige beurs gewerkt. Want BouwBeurs 2021 gaat door, van 8 tot en met 12 februari 2021.”
Aan het woord is Camille Janssen, sinds januari bij Jaarbeurs aangesteld als brand owner BouwBeurs en in die functie verantwoordelijk voor de komende editie van `s-lands grootste bouwevent. “Tja, het is inderdaad allemaal iets anders gelopen dan ik verwachtte toen ik in januari begon”, zegt Janssen met gevoel voor understatement. “Iedereen begrijpt dat we voorlopig niet meer terug kunnen naar hoe het ooit was. Vijfenzeventigduizend bezoekers in 5 dagen is nu simpelweg niet mogelijk. En dus zullen we creatief moeten zijn. Want we willen hoe dan ook een fantastische BouwBeurs neerzetten en recht doen aan de thema`s die spelen voor zowel de uitvoerende als opdrachtgevende bouw. Wij zullen extra aandacht geven aan duurzaamheid, industrialisatie en digitalisering maar er is uiteraard ook heel veel aandacht voor productinnovaties binnen alle segmenten die worden geboden.
Veilige BouwBeurs
En dus zijn Janssen en zijn team al wekenlang druk met het uitwerken van nieuwe vormen en concepten en met het benaderen van exposanten en partners. “We zijn met de exposanten van 2019 in gesprek en het beeld vanuit de markt is dat men uitziet naar BouwBeurs 2021 en graag wil meedoen.” De veiligheid van de exposanten en bezoekers heeft voor Janssen de hoogste prioriteit. “Geen enkele beursorganisatie kan zich veroorloven dat er tijdens een event mensen besmet raken. Wij niet, maar ook onze concullega`s niet. Vandaar dat we samen met alle organisaties – waaronder onze branchevereniging CLC Vecta – zijn opgetrokken in het maken van een protocol. Dat protocol is er nu en is goedgekeurd door de overheid. In ieder geval zijn wij heel blij met het feit dat wij sinds 1 juli onze deuren weer voorzichtig openen.”
Meer dan 70% komt naar de beurs
BouwBeurs is – meer nog dan andere bouwevents – een praktisch ingestoken evenement. Bouwprofessionals komen juist iedere twee jaar naar de Jaarbeurs in Utrecht om innovaties van dichtbij te zien en te kunnen ervaren. Bovendien is de BouwBeurs een uiterst sociaal evenement waarbij het belangrijk is dat bezoekers onder het genot van een hapje en een drankje kunnen netwerken. “Dat maakt het er inderdaad allemaal niet gemakkelijker op”, geeft Janssen toe. “Maar toch denk ik dat we alle exposanten en bezoekers in februari met een goed gevoel en net zo geïnspireerd als in voorgaande jaren naar huis kunnen laten gaan. Jazeker, het wordt komende editie anders dan iedereen van ons gewend is. Maar ik weet ook zeker dat we juist nu sectorbreed kunnen laten zien dat de bouw staat voor creativiteit, verbinding, innovatie en samenwerken. Dat zie je al aan het feit dat er – crisis of niet – gewoon nog iedere dag keihard wordt doorgebouwd. Wij zien in de markt dat er een echte behoefte is om weer direct in contact met elkaar te zijn. Kijk maar naar hoe bijvoorbeeld de horecasector opleeft. Maar het blijkt ook uit een aantal onderzoeken naar de bereidwilligheid om weer beurzen te gaan bezoeken. Ruim 70% van de ondervraagden geeft aan ook daadwerkelijk de beurs te zullen bezoeken. Dat geeft een goed gevoel.”
Digitale BouwBeurs
“In gesprek met onze partners leggen wij uit dat we inzetten op een veilige BouwBeurs 2021 en dat er nu extra vaart wordt gezet achter de uitbreiding van de digitale BouwBeurs”, gaat Janssen verder. “Er is een aantal mooie digitale innovaties onderweg. Ik kan en wil op dit moment nog geen details geven, maar je mag best weten dat onze eventapp maximaal wordt ingezet en dat we daarnaast intensiever bezig zijn met matchmaking, waarbij het voor bezoekers van BouwBeurs heel gemakkelijk wordt om vooraf al afspraken in te plannen. Natuurlijk zullen we een deel van het inhoudelijke programma – de kennissessies, theaters, lezingen en workshops – ook digitaal ontsluiten. Dat deden wij al op kleine schaal, tijdens BouwBeurs 2019. Dit wordt nu verder uitgebouwd.”
Veel vertrouwen
“Een crisis als deze maakt dat er opeens heel snel grote stappen gezet kunnen worden. Dat snappen onze exposanten en partners ook en veelal zijn ze positief en denken ze graag mee. Dit enthousiasme geeft ons veel vertrouwen in een succesvolle BouwBeurs 2021, straks in februari. Wij doen er alles aan om voor exposanten en bezoekers een inspirerend evenement te organiseren.”