In vier uur een superstrakke gietvloer in de Zandvoortse paddock

Hub Redactie
Hub Redactie
17 juni 2020
4 min
Aan de achterkant van de pitstraat op het Formule 1-circuit van Zandvoort staat een geel-witte Scania truck van Weber Beamix op het nog vers ruikende asfalt. In de paddock – de plaats waar straks de raceteams aan hun bolides sleutelen – werken mannen in grijze truien van The Grinding Company verwoed aan het afplakken van randen en plinten. De betonnen ondervloer is in de afgelopen 4 dagen geschuurd en stofvrij gemaakt, waarna deze is geprimeerd. Over een paar uur ligt hier een uiterst vlakke en slijtvaste eindafwerking. Met dank aan de nieuwste pomptruck van Weber Beamix, die in krap 4 uur 1200 vierkante meter zelfnivellerende cementgebonden industriële gietvloermortel, weberfloor 4610, de pitboxen in pompt. Het is een mortel met een zeer hoge slijtvastheid en mechanische belastbaarheid, speciaal voor het egaliseren en renoveren van bedrijfsvloeren. Dit product wordt toegepast als slijtvaste toplaag op beschadigde, versleten of in dit geval verregende betonvloeren. Aan de vloer in de Zandvoortse paddock zijn hoge vlakheidseisen gesteld en zowel Weber Beamix, opdrachtgever Vloertechniek BV en The Grinding Company zijn trots dat ze aan een dergelijk toonaangevend project konden bijdragen.

Voordelen

De locatie mag dan bijzonder zijn, de manier van werken is dat vandaag ook. Want het is voor het eerst dat The Grinding Company de nieuwe pomptruck van Weber Beamix inzet voor een werk. “Eigenlijk zetten we tegenwoordig standaard een pomptruck in bij werken van meer dan 8 ton aan mortel”, legt Rob Cornelisse van The Grinding Company uit. “De voordelen zijn dat je over het hele oppervlak van een vloer dezelfde kwaliteit mortel kunt garanderen, dat je niet met zakken hoeft te sjouwen, niet op het werk hoeft te mengen, geen last van stof hebt en dat een vloer er in een halve dag in ligt. Makkelijk, snel en zeker.”
Eigenlijk kan Cornelisse maar één nadeel bedenken en dat is dat de pomptruck maar beperkt beschikbaar is. “Besteld is besteld. Je kunt niet zeggen, we storten die vloer morgen wel. Weber Beamix probeert hier wel altijd in mee te denken.” Daarnaast heeft Weber Beamix sinds kort twee pomptrucks ter beschikking, wat natuurlijk ook ten goede komt aan de planning.
De reden dat The Grinding Company hier vandaag voor het eerst met de nieuwste pomptruck van Weber Beamix werkt, is omdat de vloer tijdens renovatiewerkzaamheden aan de pitstraat verregend is. De veelvuldige regenval in de maanden januari en februari maakten dat de in eerste instantie gestorte vloer niet egaal genoeg was. Om de vloer kwalitatief hoogwaardig op te leveren, koos opdrachtgever Vloer en Funderings Techniek B.V. voor weberfloor 4610 en schakelde daarop de Grinding Company in.  
“Het gebeurt vaker dat net opgeleverde vloeren – bijvoorbeeld in hoogbouw magazijnen en distributiecentra – niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Dit komt dan bijvoorbeeld door regenschade, omdat de vloer soms al gestort moet worden voordat het dak erop kan. Wij werken de vloer dan aan het eind van het bouwproces af met weberfloor 4610.
We zien ook vloeren die vlakheidsklasse 1 moeten hebben of vloeren die niet goed monolithisch worden afgevlinderd. Ook hiervoor heeft Weber Beamix meerdere  industriële vloeroplossingen beschikbaar”, zegt Cornelisse. 

Bulkwagen

Terwijl Cornelisse zijn verhaal doet, zet de operator van Weber Beamix de mobiele menginstallatie aan en rolt de slang uit. De pomptruck kan tussen de 6 en 24 ton kant-en-klare droge mortel meenemen die op locatie perfect wordt gemengd en verpompt. En die hoeveelheid kan desgewenst worden verhoogd tot wel 200-300 ton, wanneer er gebruik wordt gemaakt van een bulkwagen die de pomptruck op locatie komt bijvullen. 
Weber Beamix bedient klanten al sinds 2008 met een pomptruck. Sinds januari van dit jaar rijdt er een tweede door de Benelux. “Na twaalf succesvolle jaren, werd het tijd voor uitbreiding van ons equipment”, aldus Paul Bonte van Weber Beamix. “De nieuwe, geconfigureerde pomptruck heeft een nog grotere meng- en pompcapaciteit dan zijn kleine broertje. Daardoor kunnen gietvloeren nog sneller, in dikkere lagen en op hogere verdiepingen worden aangebracht” 
Cornelisse beaamt dat, terwijl de eerste cementgebonden gietvloervloeibare mortel door de slang stroomt en in een dunne laag over de paddockvloer vloeit. “Vroeger moest je dit werk met van die kleine 380-pompjes en tenminste 20 pallets met zakken met mortel doen”, roept hij boven het geluid van de vrachtwagenmotor uit. “Werken met een pomptruck als deze is – boven de 8 ton, dat is voor ons het omslagpunt – echt super. We bereiden zo`n vloer in 4 dagen voor, vervolgens komt de pomptruck aanrijden, slangen eruit en pompen maar. Na 4 uur ligt die vloer erin. Ideaal.”

Komende zaterdag 20 juni zou voor de 15e keer de Dag van de Bouw plaatsvinden: dé dag waarop heel Nederland kennis kan maken met wat voor mooie dingen de bouw allemaal maakt en waarop vele bouwplaatsen hun deuren openen voor publiek. De coronacrisis gooide echter roet in het eten en de Dag van de Bouw gaat dit jaar niet door. Maar de bouw in het zonnetje zetten kan gelukkig ook online. Bouwbeurs.nl presenteert daarom deze week, in aanloop naar de de oorspronkelijke Dag van de Bouw, iedere dag een bijzonder bouwproject of -werk. Want de bouw maakt het, ook in coronatijd.  

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen