Remeha en BUVA zijn al lange tijd gevestigde namen als het gaat om verwarmingsinstallaties en ventilatiesystemen. Beide partijen zoeken ook voortdurend naar manieren om dit zo efficiënt en energiezuinig mogelijk te doen. Die overeenkomsten vormden vorig jaar basis voor verregaande samenwerking.
‘Ventilatie, verwarming en warmtapwater vormen een drie-eenheid. Ze zijn in een woning onlosmakelijk met elkaar verbonden’, licht Marius van Zanten het ontstaan van de samenwerking toe. Hij is verkoopleider acquisitie bij BUVA en ziet hoe zijn bedrijf en Remeha elkaar hierin kunnen aanvullen. ‘Onze toegevoegde waarde is dat we een gezamenlijke propositie kunnen bieden die het complete binnenklimaat omvat.’
Jasper Serlie, segmentmanager nieuwbouw bij Remeha, sluit zich daarbij aan. ‘Zoals Marius zegt, zijn de expertises van Remeha en BUVA onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker nu de uitstroom van gekwalificeerd personeel in de markt enorm is, is het belangrijk om onze gezamenlijke kennis naar onze klanten uit te dragen. Bovendien voelen we elkaar goed aan. Wat is er prettiger dan dat een klant één oplossing krijgt aangeboden, van twee sterke merken in de markt, waarvan hij op aan kan en weet dat het goed zit? Zo’n klant heeft daar dan zelf geen omkijken meer naar.’
Voordeel voor de klant
Wat betekent de samenwerking concreet voor de klant? ‘Ventilatie zit in het DNA van BUVA; ruimteverwarming en bereiding van warmtapwater in het onze’, begint Serlie. ‘Naast dat we hierdoor een totaaladvies kunnen bieden, zorgt onze samenwerking er ook voor dat we onze expertises in de praktijk complementair aan elkaar kunnen toepassen in projecten. Dat we samen aan de knoppen draaien, wat betreft ventilatie en verwarming, komt bovendien de BENG-score ten goede.’
Een concreet voorbeeld van wat de samenwerking in de praktijk kan bieden, is de mogelijkheid om de producten van beide bedrijven samen te voegen op een skid. ‘Dit is een mooie eerste stap die we al hebben gezet’, vertelt Serlie. ‘Zo voorzien we de klant niet alleen in de ontwerpfase, maar ook in de realisatiefase van een totaaloplossing. Het is sneller en biedt minder ruimte voor fouten in het installatieproces.’
Producten uit Nederland
Het aanbieden van een totaalconcept voor een gezond en comfortabel binnenklimaat, met ook nog eens de mogelijkheid om de systemen samen op één skid te leveren, maakt dat Remeha en BUVA zich samen nog interessanter maken. Dit geldt in het bijzonder voor de conceptuele nieuwbouw en geïndustrialiseerde woningbouw. ‘Voor die markt is het belangrijk te weten dat wij meekunnen in hun productieproces. Daar weten we goed op in te spelen’, aldus Serlie.
‘Daar komt nog bij dat we allebei Nederlandse bedrijven zijn’, voegt Van Zanten daaraan toe. ‘De meeste producten worden in Nederland ontwikkeld en ook steeds vaker hier geproduceerd. Voor onze klanten is dat vaak een belangrijke factor.’
Toekomstplannen
Ook op het gebied van automatisering biedt de samenwerking meer mogelijkheden, vertelt Van Zanten. ‘Systemen met elkaar koppelen, dat kunnen we natuurlijk al. Maar die automatiseringsfactor wordt in de toekomst alleen maar belangrijker. Ook de communicatie tussen de producten van Remeha en BUVA zullen we steeds verder ontwikkelen.’ Hoe verder die connectiviteit zich ontwikkelt, hoe meer mogelijkheden dat in de toekomst, ook voor eindgebruikers, weer kan bieden. ‘Mogelijk kunnen we op die manier toewerken naar voorspellend onderhoud’, noemt Serlie als voorbeeld. Ook is er de wens bij beide leveranciers dat service en instandhouding van de installaties op termijn door één monteur kan worden geregeld.