Volgens de jaarprognose 2022 van Bloomberg inzake elektrische voertuigen zijn er op dit moment wereldwijd ongeveer 20 miljoen elektrische voertuigen op de weg. Door de stijgende brandstofprijzen en de nieuwe regelgeving met betrekking tot brandstofbesparing in veel landen zal het gebruik van elektrische voertuigen als alternatief voor voertuigen die op brandstof rijden naar verwachting sterk toenemen. Volgens Bloomberg groeit het aandeel van elektrische voertuigen in de markt van verkochte nieuwe voertuigen tegen 2025 tot 40 à 50% in het VK, Frankrijk en Duitsland.
Een EVCS is van doorslaggevend belang om de oplaadtijd voor voertuigen te verkorten. Het duurt 24 tot 36 uur om het accupakket van een gemiddeld compact voertuig op te laden via het elektriciteitsnet. Een EVCS levert één- of driefasige voeding met een netspanning van 230 of 400 V om elektrische voertuigen veel sneller op te kunnen laden. Met het oog op de veiligheid moet er communicatie tussen het laadstation en het aangesloten elektrische voertuig plaatsvinden voordat er een uitgangsspanning wordt geleverd. Adapters, zoals de nieuwe FEV300-adapter van Fluke, zijn essentiële onderdelen voor zowel het installeren als de verplichte routinetesten van EVCS-modus 3 dat versneld opladen van 3,7 kW tot 22 kW mogelijk maakt.
Testen
Een EVCS dient regelmatig te worden getest. Er zijn plaatselijke veiligheidsvoorschriften, internationale en Europese normen, waaronder de IEC/HD 60364-6, IEC/HD 60364-7-722 en IEC/EN 61851-1, waaraan het installeren en testen moeten voldoen. Zowel de veiligheids- als de communicatiefuncties van een EVCS moeten nauwkeurig worden getest om de veiligheid en het rendement van het elektrische systeem te waarborgen, zodat eigenaren van elektrische voertuigen het systeem veilig kunnen gebruiken. De vereiste testen richten zich op de continuïteit van de geleiders, isolatieweerstand, automatische uitschakeling van de voeding (lusimpedantie, RCD- of RDC-DD-test) en functionele testprocedures. Dit alles kan worden uitgevoerd met een multifunctionele installatietester (MFT) zoals de Fluke 1663 of Fluke 1664FC.
De FEV300-adapter is compatibel met de toonaangevende MFT’s van Fluke die worden gebruikt bij het installeren en inbedrijfstellen van een EVCS en bij routinematige onderhoudstesten. De FEV300-adapter kan ook worden gekoppeld aan het assortiment multimeters of scoopmeters van Fluke voor het opsporen van problemen.
Hans-Dieter Schuessele, toepassings- en technologie-expert bij Fluke verwoordt het al volgt: “De energie die door een EVCS wordt overgedragen, werd vroeger meestal in industriële omgevingen gebruikt maar nu wordt deze rechtstreeks aan particuliere voertuigen geleverd. Het testen van deze elektrische systemen met een hoog vermogen die ook nog onder spanning staan, is van cruciaal belang om de veiligheid te waarborgen van eindgebruikers en elektriciens die deze essentiële apparatuur installeren en onderhouden.”
“De nieuwe FEV300-adapter is uitgerust met belangrijke veiligheidsvoorzieningen, zoals een aanraakelektrodefunctie die snel aangeeft of er sprake is van een risicovolle aardingsfout en van verbeterde veiligheidscontactdozen die zijn afgedekt met kunststof kapjes om de aansluitpunten in natte weersomstandigheden te beschermen.”