Daarnaast blijkt het aanbieden van een totaaloplossing voor consumenten een doorslaggevende factor te zijn bij het kiezen van een leverancier. Het onderzoek dat IBC SOLAR uitvoerde in het kader van zijn veertigjarig bestaan wees verder ook uit dat de toekomst van de zonnepanelen-industrie in de elektromobiliteit ligt.
Vandaag kiezen klanten in de eerste plaats voor zonnepanelen als gevolg van de sterk stijgende elektriciteitsprijzen (96%). De tweede meest voorkomende reden is zelfvoorziening op energiegebied (78%), duurzaamheid (54%) komt op de derde plaats.
Hoewel het onderzoek bij de Duitse partners en zonnepanelen-installateurs van IBC SOLAR werd uitgevoerd, liggen de resultaten volgens Harold Salden, Directeur IBC SOLAR Benelux, in lijn met de ontwikkelingen op de Nederlandse markt: “Voorheen waren de mogelijkheid om zelf stroom op te wekken en duurzaamheid de belangrijkste redenen voor klanten om voor zonnepanelen te kiezen. Tegenwoordig vormen de snel stijgende energiekosten het belangrijkste koopmotief. Dat blijkt niet alleen uit ons onderzoek, dat bevestigen ook onze Nederlandse partners. Hiernaast vernemen we vaak dat Nederlanders voor zonnepanelen kiezen omwille van de opwaardering van hun huis.”
Volgens installateurs hechten klanten (78,1%) de meeste waarde aan leveranciers die een totaalpakket kunnen aanbieden. Klanten krijgen dan één contactpersoon toegewezen die voor het hele project instaat. In tweede instantie blijkt productkwaliteit de doorslaggevende factor (73,6%) te zijn. Iets meer dan een derde van de respondenten (35,4%) laat ook weten dat een snelle verwerking en levering bij de meest voorkomende verwachtingen van klanten horen.
90,8% van de installateurs verkiest een leverancier die betrouwbaar en bereikbaar is. De tweede meest keuzebepalende factor is het kunnen aanbieden van een moderne, up-to-date en uitgebreide portfolio dat complete systemen omvat (60,5%). Op de derde plaats komen diensten zoals een goede after-sales service en goede garantievoorwaarden.
Volgens de ondervraagde partners ligt de toekomst van de zonnepanelen-industrie in de elektromobiliteit (87,4%). Op grote afstand volgen toepassingsgebieden als sectorale koppeling met waterstof (23,5%) en in gebouwen geïntegreerde fotovoltaïsche energie (19,8%).