“Bij Wilo dienen producten, oplossingen en innovaties nooit een doel op zich, maar worden ze altijd ontwikkeld vanuit de behoeften van de klant en de toepassing”, aldus Georg Weber, chief technology officer van de Wilo Groep. De toestand van vloeibaar water is daarbij net zo onbelangrijk als de temperatuur. “De kern van onze deskundigheid die in het DNA van ons bedrijf is verankerd, is het behandelen van water, ongeacht of het nu gaat om schoon water of afvalwater, warm of koud dan wel winning, transport of behandeling.”
Wilo gaat de huidige uitdagingen op het gebied van klimaatbescherming en duurzaamheid aan en heeft strategische megatrends gedefinieerd. Op basis hiervan worden toekomstige oplossingen ontwikkeld. “Naast globalisering 2.0 hebben die trends betrekking op verstedelijking, water- en energieschaarste en klimaatverandering”, aldus Georg Weber. “Waterinfrastructuur speelt een sleutelrol op alle gebieden. Wij ontwikkelen bij Wilo de juiste oplossingen voor de volledige waterkringloop.”
De groepsbrede Strategie 2025 richt zich precies op deze thema`s. “Deze holistische aanpak is een duidelijk statement voor een modern, toekomstgericht en duurzaam portfolio”, licht Thomas Lang, vicepresident Group Market Segment Management toe. “Door ons te richten op de oplossing willen we op alle niveaus klantvoordelen creëren.”
Als leverancier van alomvattende oplossingen maakt Wilo gebruik van de voortschrijdende digitalisering om antwoord te geven op de uitdagingen van de megatrends. “Slimme systemen in de waterinfrastructuur helpen niet alleen om de kosten te drukken – bijvoorbeeld in het kader van onderhoud”, legt Thomas Lang uit. “Hier liggen ook grote voordelen op het gebied van energie-efficiëntie en bedrijfszekerheid. Als digitale pionier in de pompenindustrie willen we die voordelen omzetten in oplossingen en beschikbaar stellen aan onze klanten en partners.”