Stuk voor stuk leggen ze de accenten net even anders, maar grote overeenkomsten zijn er ook. Vijf grote standhouders op BouwBeurs 2019 zien het evenement vooral al plek om contacten te leggen en mensen te ontmoeten. Het laten zien van innovaties of het verkopen van producten is ondergeschikt. Samenwerken daarentegen staat bij alle vijf de bedrijven hoog op de agenda in de Jaarbeurs.
“We staan zeker niet met ons orderboek op BouwBeurs”, zegt Dennis Duffels van prefab-vloerenfabrikant VBI. “Verkoop is immers al onze reguliere business, daar hebben we BouwBeurs niet voor nodig. Nee, wij zijn er vooral aanwezig om onze klanten, en dan vooral die aannemers die we niet heel regelmatig zien, te kunnen spreken.”
Klanten en partners ontmoeten is ook voor keukenfabrikant Bribus de belangrijkste reden om op de BouwBeurs aanwezig te zijn, vertelt Wim Diersen. “BouwBeurs is de belangrijkste tweejaarlijkse ontmoetingsplek waar we onze klanten – vooral woningcorporaties en beleggingsmaatschappijen – onder het genot van een hapje en een drankje uitgebreid kunnen spreken.”
Breed publiek
Voor BUVA Homecare systemen geldt het gegeven dat BouwBeurs zo`n breed publiek trekt als belangrijkste reden groots uit te pakken. “Van directeuren, tot calculatoren en engineers. Iedereen van onze doelgroep is er”, legt marketingmanager Serife Evers uit.
Stephanie Geelen, directeur marketing en communicatie bij ROCKWOOL zegt erover: “Het is de perfecte plek om onze gehele doelgroep in korte tijd te ontmoeten. BouwBeurs is voor ons op de eerste plaats relatiemanagement.”
Roland Sleutjes, algemeen directeur van Wédéflex, leverancier van bitumen dakproducten beaamt dat Wédéflex BouwBeurs in de eerste plaats als ontmoetingsplek ziet. “Voor onze opdrachtgevers en verwerkers. Niet voor niets zijn wij al meer dan 30 jaar onafgebroken op de beurs aanwezig. We hebben de markt in die drie decennia zien veranderen en daarin bewegen wij mee.”
Innovaties
Natuurlijk tonen de vijf standhouders ook hun producten en innovaties, maar dat is niet de belangrijkste reden om op BouwBeurs aanwezig te zijn. “Voor VBI geldt natuurlijk dat onze innovaties niet perse gelijk oplopen met het tweejaarlijkse ritme van BouwBeurs”, stelt Duffels. “Innovaties gaan bij ons over een langere periode. Vandaar ook dat we hebben gekozen voor een thema: `Ketenkracht`. En geloof mij, dat hadden we eerder bedacht dan BouwBeurs zelf, met hun thema `Tijd om de krachten te bundelen`. Hahaha. Maar serieus, het is natuurlijk fantastisch dat die thema`s naadloos op elkaar aansluiten. Ketenkracht is de overkoepelende paraplu boven zaken als planning en logistiek, innovatie, duurzaamheid en digitalisering. Om dat allemaal goed op te kunnen pakken kun je niet zonder de partners in de keten. We moeten het echt samen doen.”
Evers beaamt dat. “Bij ons zie je het beursthema terug in het feit dat we verschillende partijen in de bouwkolom aan elkaar koppelen. Ons BUVA Homecare systeem kan alleen goed geïnstalleerd worden als aannemers, kozijnen- en deurenfabrikanten en installatiebedrijven samenwerken.”
Circulair en duurzaam
Bij Bribus komt de samenwerking tot uiting in het feit dat het keukenbedrijf de stand deelt met partner Bosch/Siemens Huishoudapparaten. “We delen onze stand altijd met één van onze partners”, zegt Diersen. “Samen kun je de kosten delen en met een grotere stand meer opvallen.”
Sleutjes merkt op: “Samenwerken is voor Wédéflex niet van vandaag of gisteren. We doen dat al 40 jaar. En wil je circulair en duurzaam kunnen bouwen moeten fabrikanten, opdrachtgevers en verwerkers wel samenwerken. Op onze stand komt dat tot uiting in de presentaties die wij en onze partners op dinsdag en woensdag verzorgen. Die gaan over hoe je nog meer rendement uit gebruiksdaken kunt halen. Thema is `Thuis op het dak`. En dat slaat niet alleen op je thuisvoelen op een dak, maar ook op het feit dat wij al 40 jaar thuis zijn in daken.”
Kansen
Op de stand van ROCKWOOL is het thema goed te zien in de noviteit die op de beursmaandag bekendgemaakt wordt. Geelen: “Ik wil daar nu nog niets over zeggen, maar kan wel verklappen dat met onze noviteit verschillende ketenpartners nog beter kunnen en moeten samenwerken. We gaan er op verschillende vlakken – circulair bouwen, duurzaamheid – echt het verschil mee maken. In het algemeen wil ik nog opmerken dat het altijd goed is om oplossingen en doelgroepen te bundelen.”
Duffels: “Samenwerken geeft kansen. Op de stand van VBI delen we kanskaarten uit met daarop verschillende stellingen. We dagen bezoekers uit op de achterkant hun mening over die stelling te geven. Zo dagen we bezoekers uit.
——
BouwBeurs vindt plaats van 4 t/m 8 februari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht en is de grootste en meest complete vakbeurs voor de uitvoerende bouw. Om het jaar tonen exposanten het nieuwste en meest complete aanbod van producten, oplossingen/toepassingen, technieken, innovaties en diensten.
Het hoofdthema is `Tijd om de krachten te bundelen. BouwBeurs, daar bouw je beter van!’ Meer informatie: www.bouwbeurslive.nl