Het doel is wel hetzelfde: verkopen. Maar installateurs hebben het tegenwoordig allemaal druk. Er is werk genoeg, dus waarom zou je je met marketing bezig houden? Mogelijke antwoorden zijn: omdat het misschien niet altijd zo druk blijft, omdat je wilt groeien, omdat je de beste wilt zijn. Denk ook aan je concurrenten: als zij zich door goede marketing positief onderscheiden, gaat hen dat zeker klanten opleveren. Misschien wel klanten die in het verleden voor jouw bedrijf kozen.
Het gaat er bij marketing om dat je iets onder de aandacht brengt. Installateurs zijn soms geneigd om producten en de daarbij horende diensten in de spotlight te zetten. Ook leggen ze vaak de nadruk op hun scherpe prijs, terwijl het klanten daar lang niet altijd om gaat. Het merendeel van de klanten is veel meer geïnteresseerd in service en in impliciete zaken zoals kwaliteit, betrouwbaarheid en deskundigheid. En dat is veel moeilijker te vermarkten.
Focus
Veel installateurs hebben een soort weerzin tegen marketing: geen tijd, niet nodig, geen geld voor over. Maar het hoort bij de bedrijfsvoering. Het goede nieuws is dat marketing niet ingewikkeld, groot en duur hoeft te zijn. Doe vooral wat bij je bedrijf past. De eerste stap op de goede weg is de focus verleggen van je eigen aanbod naar de vraag van de klant. Vraag je af: wat willen mensen, waar hebben ze behoefte aan, hoe kan ik hun probleem oplossen? Dat geeft richting en zorgt ervoor dat je begint bij het begin. Een product is een oplossing, en dat komt in een later stadium aan de orde.
Een ander punt is om marketing niet te verwarren met het verkopen. Als je marketing goed is, volgt de sales vanzelf. Te veel op verkoop sturen in marketinguitingen werkt bij klanten averecht. Je boodschap komt dan niet over. Hou dus de focus vast: ga uit van de klant en laat zien waarom jij degene bent die hem kan helpen. “Show, don`t tell” is daarbij een mooi uitgangspunt: vertel niet dat je goed bent, maar laat het blijken.
Planmatig
Marketing is iets om planmatig aan te pakken. Het is belangrijk om het serieus te nemen en om een plan op te stellen waar je aan vast houdt. Dat plan moet bij je bedrijf passen en goed uitvoerbaar zijn. Kun jij (of een collega) zelf vloggen of bloggen en vind je dat leuk, doe dat dan. Denk er wel aan dat regelmaat cruciaal is, af en toe een `losse flodder` heeft geen zin. Heb je geen tijd/zin om op gezette tijden een blog/vlog te verzorgen, dan kan uitbesteden ook een prima optie zijn.
De omvang van je plan heb je zelf in de hand. Een nieuwsbrief of een personeelskrant, meedoen aan een (vak)wedstrijd of er zelf een organiseren, een actie voor een goed doel: het kan allemaal onderdeel van je marketingstrategie zijn. Posts op LinkedIn en Twitter werken ook goed. Korte berichtjes en foto`s op social media doen veel voor je naamsbekendheid. Wat langere verhalen en casestudies passen beter op de bedrijfswebsite waar je echt kunt uitweiden. Ook hier is een vast stramien de beste manier om het aan te pakken, zowel voor jezelf als voor de klant.