`Als rayonmanager van Triflex BV ben ik verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten op het gebied van hoogwaardige afdichtings- en beschermingssystemen in parkeergarages, balkons, terrassen en galerijen`, zegt ze. `De bouw en gebouwen zijn wel een rode draad in mijn loopbaan. Als geograaf kijk je naar het grote geheel en de verbanden. Als makelaar ben je op gebouwniveau bezig en bij Triflex zoomen we in op oplossingen die te maken hebben met afdichtingen en slijtlagen. Ik vind mijn werk geweldig. Het is heel afwisselend, de ene dag praat ik met een woningbouwcorporatie, morgen loop ik op een project rond dat bijna is afgerond, en volgende week doe ik een projectopname om te zien hoe we een bepaald probleem op kunnen lossen.`
Vloer wordt dak
Chantal ging als makelaar graag met haar klanten mee naar aankoop- en bouwkundige keuringen. Ze stak veel op van wat de bouwtechnische adviseurs omtrent zo`n keuring vertelden. `Ook in mijn huidige werk ben ik graag in gesprek met de technici`, vertelt ze. `Door veel te vragen doe je veel kennis op, en als je ook echt geïnteresseerd bent, dan kom je er wel. We doen mooie maar ook vaak complexe projecten. Onlangs ben ik betrokken geweest bij de verbouwing van de oude NDSM-scheepshelling in Amsterdam. Onder de helling werden bedrijfsruimtes gecreëerd. En dan is de helling niet langer een vloer, maar een dak. Aan ons de taak om oplossingen aan te dragen die het dak onder andere water- en dampdicht te maken, zonder de uitstraling van het monumentale industriële uiterlijk geweld aan te doen. De originele sleeplijnen moesten in tact blijven, er zijn haken, hijsogen, stootblokken om rekening mee te houden, en noem maar op. Dat was dus zowel technisch als esthetisch gezien een hele uitdaging, maar het kan mij niet ingewikkeld genoeg zijn. Wat ik er ook leuk aan vind, is dat het meestal langlopende projecten zijn, dus dan bouw je echt een band op met de verschillende partijen.`
Alle punten aanpakken
Voor een project heeft Chantal contacten met allerlei partijen, en dus niet alleen maar met de directe afnemers. Ze legt uit: `Aannemers en onderaannemers nemen onze producten af, maar het contact tussen ons als leverancier en de opdrachtgever is ook heel wezenlijk. Want hij (/zij) moet er een klap op geven, en in die beslissingsfase ben ik de kennis- en sparringpartner. Straks bel ik nog even met een voorzitter van een VvE. In de balkons van hun flats zitten scheuren. Toen ik er de projectopname deed, zag ik dat er ook vochtproblemen zijn met de gevel, dat de voegen aangetast zijn en dat de loodslabben veel te lang zijn waardoor capillaire werking ontstaat. Ga je dan alleen de balkons behandelen, dan komt dat probleem snel terug. Je moet dus verder kijken en naar een oplossing zoeken waarbij alle punten aangepakt worden. Het is gaaf als dat lukt, en je de opdrachtgever kunt helpen. Het leuke is dat je bij een project gezamenlijk naar de oplossing toewerkt. Het is mooi om daar een onderdeel van te zijn, zowel in het proces als in de uitvoering. Maar soms is ons product niet de oplossing voor een bepaald probleem, en dan zeg ik gerust `nee`. En dan komt er vanzelf weer een andere interessante opdracht langs. Echt, het is nooit saai!`