Het bestellen van materiaal kan sneller en efficiënter

Hub Redactie
Hub Redactie
29 juni 2017
1 min

“Vanuit de Ketenstandaard zijn al enige tijd nieuwe XML-berichten voor de bouw en installatiebranche gedefinieerd voor (klad-)order, orderbevestiging, verzendbericht (pakbon) en factuur gedefinieerd in een zogenaamd INSBOU-formaat”, legt Acto uit. Voorheen was er geen uitwisseling van berichten beschikbaar via standaard communicatieprotocollen. Het gevolg daarvan is dat er geen optimale situatie was en er problemen ontstonden.

Meerdere voordelen

MessageService 3.0 is volgens Acto de oplossing: “Ketenstandaard Bouw en Installatie heeft samen met een aantal belanghebbende partijen een standaard webservice ontwikkeld.” Onder meer diverse groothandels hebben hier aan meegewerkt. “De voordelen zijn helder: Directe communicatie zonder tussenkomst van brokers of mail. En je krijgt direct elektronische terugkoppeling op uw bestelling en eventuele afwijkingen zodat je hierop actie kunt ondernemen. Door gebruik te maken van deze webservice wordt het bestelproces vele malen eenvoudiger, sneller maar vooral ook foutloos!”

Hoe werkt het?

Bij het gebruik van een standaard webservice, worden XML-berichten rechtstreeks tussen installateur en leverancier uitgewisseld. Daarbij worden EDI-brokers en mailservers overgeslagen. Ook handmatige acties zoals het overtypen van orders wordt niet meer gedaan. “Na het verzenden van de order volgt direct automatisch de orderbevestiging van de leverancier in de Acto-software. Later worden ook de pakbon en factuur door de leverancier via dezelfde webservice automatisch uitgewisseld.”

De nieuwe communicatiestandaard zijn inmiddels geïntegreerd in ActoProject en ActoService.

Uitgelicht

voorbereiden op Wkb

Voorbereiden op de Wkb doe je zo

Lees meer

Gerelateerde artikelen